Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2332
Title: Guía de aprendizaje basada en juegos para los “compuestos binarios” en Química del Bachillerato en la Unidad Educativa “Herlinda Toral”
Authors: Acurio Arias, María Verónica
Delgado Méndez, Michael Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: López González, Wilmer Orlando
Keywords: Aprendizaje
Participación activa
ABJ
Compuestos binarios
Learning
Active participation
Binary compounds
Issue Date: 13-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;1
Abstract: The present research aims to analyze the effects of the application of the game-based learning guide for binary compounds to second year high school students. It is based on a socio-critical paradigm with a mixed approach, where techniques such as observation, interview, surveys and tests were applied. For the elaboration of this research, the teacher and the students of the second year of high school of accounting parallel "B" of the Herlinda Toral Educational Unit participated. By means of the diagnosis made through the observation of the virtual classes, the interview with the teacher and a survey applied to the students, it was evidenced that they have difficulty in learning and understanding the topic of formulation and nomenclature of binary compounds. The proposal consists of the design of a guide through games, the implementation of the proposal to 27 students and finally, the evaluation where a comparative analysis is made between the results of the pre-test and post-test. Therefore, it is concluded that students achieve a better learning of the formulation and nomenclature of binary compounds.
Description: La presente investigación tiene como objetivo analizar los efectos que tiene la aplicación de la guía de aprendizaje basada en juegos para los compuestos binarios a estudiantes de segundo año de bachillerato. El mismo se basa en un paradigma socio-crítico con un enfoque mixto, donde se aplicaron técnicas como la observación, la entrevista, encuestas y tests. Para la elaboración de esta investigación se contó con la participación de la docente y los estudiantes del segundo año de bachillerato de contabilidad paralelo “B” de la Unidad Educativa Herlinda Toral. Mediante el diagnóstico realizado a través de la observación de las clases virtuales, la entrevista realizada a la docente y una encuesta aplicada a los estudiantes, se evidenció que estos tienen dificultad para aprender y comprender el tema de formulación y nomenclatura de compuestos binarios. La propuesta consiste en el diseño de una guía mediante juegos, la implementación de la propuesta a 27 estudiantes y finalmente, la evaluación donde se realiza un análisis comparativo entre los resultados del pre y postest. Por lo tanto, se concluye que, los estudiantes logran un mejor aprendizaje de la formulación y nomenclatura de los compuestos binarios.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2332
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC19ECE.pdfTexto completo1,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.