Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2344
Title: Capacitación a los Docentes del Área de Ciencias Naturales de la Unidad Educativa “Luis Cordero” sobre el Entorno Virtual “Moodle”
Authors: Ortiz Munzon, Lissbeth Pamela
Plaza Loyola, Jacqueline Estefaní
metadata.dc.contributor.advisor: Flores Hinostroza, Elizeth Mayrene
Hidalgo Bonilla, Sandra Patricia
Keywords: Entorno virtual
Moodle
Formación docente
Capacitaciones
Ciencias Naturales
Virtual environment
Teacher training
Training
Natural sciences
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;13
Abstract: This thesis seeks to contribute to the training of teachers in the area of Natural Sciences in the management of the virtual environment "Moodle" of the Luis Cordero Educational Unit, due to the lack of teacher training, a problem that was found during the pre-professional practices. The use of this tool is important, since it is currently a teaching tool for teachers due to the Covid-19 pandemic. Thus, a proposal was made to generate training for teachers of Natural Sciences on the manipulation of "Moodle", in order to use the resources and activities in the subjects of physics, chemistry and biology. To carry out this work, the interpretative paradigm was used since it allows analyzing the actions of the teachers belonging to the sample. Field research was used to obtain data in real time and space, with pre-experimental research. The mixed approach instruments used were: interview, survey, participant observation, pretest and posttest. The results were: in relation to the benefits, communication between teachers and students was improved, school follow-up, reduction of paper, among others; the limitations of using the virtual environment are the time and space used by teachers to search for and place information. The teachers' average level of knowledge of Moodle in the pretest was 1.7. After applying the proposal in the post-test, an average of 6.7 was obtained. Thus, it was concluded that permanent training is effective in the area of Natural Sciences, since it is possible to share continuously with students about subjects.
Description: En la presente tesis se busca contribuir en la formación de los docentes del área de Ciencias Naturales en el manejo del entorno virtual “Moodle” de la Unidad Educativa Luis Cordero, debido a la falta de capacitación docente, problemática que se constató durante las prácticas pre profesionales. Es importante la utilización de esta herramienta, ya que, actualmente es un medio de enseñanza por parte de los docentes a causa de la pandemia del Covid-19. Así, se planteó una propuesta la cual consiste en generar capacitaciones para los docentes del área de Ciencias Naturales sobre la manipulación de “Moodle”, con la finalidad de que se utilicen los recursos y actividades en las asignaturas de física, química y biología. Para llevar a cabo este trabajo, se utilizó el paradigma interpretativo ya que este permite analizar las acciones de los docentes pertenecientes a la muestra. Se empleó la investigación de campo para obtener datos en tiempo y espacio real, con investigación pre-experimental. Los instrumentos de enfoque mixto utilizados son: entrevista, encuesta, observación participante, pretest y postest. Los resultados fueron: con relación a los beneficios se mejoró comunicación entre docentes-estudiantes, seguimiento escolar, reducción de papel, entre otros; las limitaciones de utilizar el entorno virtual es el tiempo y espacio que utilizan los docentes para buscar y colocar información. El promedio de los docentes con relación al nivel de conocimiento sobre “Moodle” en el pretest es de 1.7. Luego de aplicar la propuesta en el postest se obtuvo un promedio de 6.7. De esta manera se concluyó que las capacitaciones de manera permanente son efectivas dentro del área de Ciencias Naturales, ya que se puede compartir continuamente con los estudiantes sobre asignaturas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2344
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.