Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2382
Title: | Tertulias literarias dialógicas para el fomento de la lectura y participación activa de los estudiantes de quinto año de EGB en la UERRYC |
Other Titles: | TERTULIAS LITERARIAS DIALÓGICAS PARA EL FOMENTO DE LA LECTURA Y PARTICIPACIÓN ACTIVA DE LOS ESTUDIANTES DE QUINTO AÑO DE EGB EN LA UERRYC |
Authors: | Ortiz Tenezaca, Marcia Liduvina Aucancela Moreno, Sandy Patricia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calle Vintimilla, Diego Alberto |
Keywords: | Tertulias literarias dialógicas Participación activa comunidades de aprendizaje Dialogic literary gatherings Active participation Learning communities |
Issue Date: | 14-Apr-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;156 |
Abstract: | This research work stems from the need to promote reading and the active participation of the students of the Fifth "B" of the Remigio Romero y Cordero Educational Unit in the academic period 2021-2022. The problem addressed is based on participant observation and documentary analysis in conjunction with the field diaries and the guides and interviews carried out during the pre-professional practices. The present study was based on the general elements that typify reading and its importance in the educational development of students, for which various consultations were made on authors who contribute to the subject. Similarly, emphasis is placed on learning communities and how their development has allowed for a new vision of education, particularly their contribution within the teaching-learning process. The research was carried out from the phases proposed in the action-research method, with a quantitative approach. After reviewing various theories and authors, it was considered appropriate to implement Dialogic Literary Gatherings, which were designed based on the skills of the Ecuadorian curriculum; Therefore, for the application of the same, activities that support the resolution of the problem were reviewed. The implemented proposal was assessed through the judgment of experts, who provided observations that contributed to its improvement. It should be noted that one of the experts consulted was the fifth year teacher of the institution. The most relevant result was that the proposal is relevant to meet the proposed objective. |
Description: | El presente trabajo investigativo nace de la necesidad de fomentar la lectura y la participación activa de los estudiantes del Quinto “B” de la Unidad Educativa Remigio Romero y Cordero en el periodo académico 2021-2022. La problemática abordada parte de la observación participante y el análisis documental en conjunto con los diarios de campo y las guías y entrevistas realizadas durante las prácticas pre profesionales. El presente estudio se fundamentó a partir de los elementos generales que tipifican la lectura y la importancia de esta en el desarrollo educativo de los estudiantes, para ello se realizaron diversas consultas sobre autores que aportan a la temática. De igual manera, se hace énfasis en las comunidades de aprendizaje y como el desarrollo de las mismas ha permitido tener una nueva visión de educación, particularmente su contribución dentro del proceso de enseñanza aprendizaje. La investigación se llevó a cabo a partir de las fases propuestas en el método de investigación-acción, con enfoque cuantitativo. Después de revisar diversas teorías y autores, se consideró oportuno la implementación de Tertulias Literarias Dialógicas, mismas que fueron diseñadas con base a las destrezas del currículo ecuatoriano; por lo que para la aplicación de estas se revisaron actividades que apoyen a la resolución de la problemática. La propuesta implementada fue valorada por medio del juicio de expertos, quienes brindaron observaciones que aportaron a la mejora de esta. Cabe recalcar que uno de los expertos consultados fue el docente de Quinto Año de la institución. El resultado más relevante fue que la propuesta es pertinente para cumplir el objetivo propuesto. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2382 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESIS Sandy y Marcia.pdf | 1,95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.