Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2390
Title: Estudio de caso: La planificación microcurricular para la comprensión lectora de los estudiantes del subnivel medio de la Unidad Educativa “Ignacio Escandón”
Authors: Marín Guamán, Valeria Estefanía
Segarra Largo, Michelle Lucía
metadata.dc.contributor.advisor: Cajamarca Illescas, Ángel Marcelo
Keywords: Microplanificaciones
Comprensión lectora
Actividades interactivas
Momentos de la clase
Microplanning
Reading comprehension
Interactive activities
Class moments
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;164
Abstract: This research was carried out in the fifth year of Basic General Education of the “Ignacio Escandón” Educational Unit, which is located in the city of Cuenca. During the development of the pre-professional practices developed in the 2021-2022 school period, it was observed that the microcurricular plans in the subject of Language and Literature in the subject of reading comprehension could be improved. Hence the purpose of contributing with a solution to the problem evidenced through a blog of teaching resources that has access available to teachers who need to work on reading comprehension, thus allowing students to achieve academic objectives and, thus, advance in their formation activities. In addition, workshops are presented to improve the teaching-learning methods of reading comprehension considering the three moments of the class. This research assumes an interpretive paradigm and the method that was used is Participatory Action Research with a qualitative approach. Information was collected through instruments and techniques such as: field diaries, observation guide, interview and a focus group, the same ones that were applied to the professional tutor and the students. After analyzing respectively, the data obtained show that interactive activities such as workshops have a positive influence on the teaching-learning processes of reading comprehension, since we show greater stimulation, attention and participation by students in the different class moments.
Description: Esta investigación se llevó a cabo en el quinto año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Ignacio Escandón”, institución que está ubicada en la ciudad de Cuenca. Durante la realización de las prácticas preprofesionales desarrolladas en el periodo lectivo 2021-2022, se observó que se podía mejorar las planificaciones microcurriculares en la asignatura de Lengua y Literatura en el tema de comprensión lectora. De ahí surge el propósito de aportar con una solución a la problemática evidenciada mediante un blog de recursos didácticos con acceso disponible a los docentes que requieren trabajar la comprensión lectora, permitiendo, de este modo, a los estudiantes alcanzar los objetivos académicos y avanzar en sus actividades formativas. También, se presentan talleres para mejorar los métodos de enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora considerando los tres momentos de la clase. Esta investigación asume un paradigma interpretativo y el método que fue utilizado es la Investigación Acción Participativa con un enfoque cualitativo. Se recogió información mediante instrumentos y técnicas como: diarios de campo, guía de observación, entrevista y un grupo focal, los mismos que fueron aplicados a la tutora profesional y a los alumnos. Luego del análisis respectivo, los datos conseguidos muestran que las actividades interactivas y los talleres influyen de una manera positiva en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora, pues evidenciamos una mayor estimulación, atención y participación por parte de los estudiantes en los diferentes momentos de la clase.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2390
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.