Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2401
Title: Didáctica de la Escritura Creativa y uso de herramientas tecnológicas digitales dirigidos a docentes del subnivel medio de la Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar
Authors: Pesántez Carmona, Patricia Elizabeth
Piña Lucero, Evelyn Jamilet
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Molina, Oscar Antonio
Keywords: Escritura creativa
Didáctica
Herramientas tecnológicas digitales
Creative writing
Didactics
Digital technology tools
Issue Date: 10-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;57
Abstract: This Titling Work was developed through the professional practices of the students of the Universidad Nacional de Educación. Their objective is to propose workshops to improve the didactics of Creative Writing and motivate the use of digital technology tools as techno-didactic resources. This work is situated within the socio-critical paradigm from the qualitative approach of research. In this work, the Action Research method is used, which involves the diagnosis of the didactics of Creative Writing (CW) of a group of eight teachers from the middle level of the Víctor Gerardo Aguilar Educational Unit. Through participant observation recorded in field diaries, the researchers identify the absence of activities related to writing. The information cited corroborates with the diagnosis applied to teachers in which the lack of knowledge of both Creative Writing techniques is evidenced, as well as the management of digital technology tools that contribute to this process. To solve the identified problem, the researchers apply four CW didactic workshops that include Gianni Rodari's techniques as well as digital technology tools. Through the pre and post-application of the proposal, it was shown that the teachers began to have a positive outlook toward the didactics of creative writing. Therefore, the proposal allowed for the process of metacognition amongst the teachers.
Description: El presente Trabajo de Titulación emerge de las prácticas profesionales de las estudiantes de la Universidad Nacional de Educación, cuyo objetivo es proponer talleres para mejorar la didáctica de la Escritura Creativa y motivar el uso de las herramientas tecnológicas digitales como recursos tecno didácticos. Este trabajo se sitúa dentro del paradigma socio crítico desde el enfoque cualitativo de la investigación. En esta experiencia se emplea el método de la Investigación Acción que involucra el diagnóstico sobre la didáctica de la Escritura Creativa (E.C) de un grupo de ocho docentes del subnivel medio de la Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar. A través de la observación participante registrada en los diarios de campo, las investigadoras identifican la ausencia de actividades relacionadas con la escritura. La información citada corrobra con el diagnóstico aplicado a los docentes en el que se evidencia el desconocimiento tanto de las técnicas de Escritura Creativa, así como, el manejo de las herramientas tecnológicas digitales que contribuyan a este proceso. Para dar solución al problema identificado, las investigadoras aplican cuatro talleres de didáctica de la E.C en los que se incluyen técnicas de Gianni Rodari y algunas herramientas tecnológicas digitales. Como resultado de la propuesta a través de un pre y un post test, se demostró que la actitud de los docentes respecto a la E. C., sufrió un cambio positivo. Por lo tanto, la propuesta permitió el proceso metacognitivo de los docentes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2401
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.