Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2416
Title: La (con)figuración del género en textos escolares
Authors: Cale Lituma, Josue Paul
metadata.dc.contributor.advisor: González Díez, Javier
Keywords: Género
Educación
Textos escolares
Mediación docente
Análisis crítico del discurso
Gender
Education
School texts
Teacher mediation
Critical discourse analysis
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;67
Abstract: Gender studies in education (re)present alternatives around how traditional education has been developing in Ecuador. The content of school textbooks figure as students could build imaginaries based on a pre-established model of power. Understanding how language works in specific social structures allows the development of actions, research and analysis around various aspects. In this Curriculum Integration Work, the (con)figuration of gender in school textbooks was the main object of analysis. The Critical Discourse Analysis of textbooks and workbooks of the Intermediate sublevel, in Language and Literature, allowed me to examine which are the elements that approximate the genre. The main findings allow me to identify a series of dimensions in school textbooks, such as stereotypes, omission/invisibility of women and/or men in certain spaces, binarism, among others. Later, to analyze its incidence, I carried out an ethnographic investigation in the Víctor Gerardo Aguilar Educational School, with teachers of the Intermediate sublevel, from which I identified elements that derive from teacher mediation, such as the type of educational material they use and how it can (con)figure gender from orality. I conclude by highlighting that the content of school textbooks has multiple dimensions in relation to gender that can be analyzed and that its impact on children depends on how the processes of teacher mediation are developed, so it is important to have educational alternatives, that go beyond using only school textbooks.
Description: Los estudios de género en educación (re)presentan alternativas en torno a cómo la educación tradicional se ha ido desarrollando en Ecuador. El contenido de los textos escolares figura cómo las y los estudiantes podrían construir imaginarios basados en un modelo pre-establecido de poder. Entender cómo funciona el lenguaje en estructuras sociales específicas permite desarrollar acciones, investigaciones y análisis en torno a varios aspectos. En el presente Trabajo de Integración Curricular, la (con)figuración del género en los textos escolares fue el principal objeto de análisis. El Análisis Crítico del Discurso de libros de texto y cuadernos de trabajo del subnivel-Medio, en Lengua y Literatura me permitió examinar cuáles son los elementos que se aproximan al género. Los principales hallazgos me permiten identificar una serie de dimensiones en los textos escolares, como estereotipos, omisión/invisibilización de mujeres y/u hombres en determinados espacios, binarismo, entre otras. Después, para analizar su incidencia, realicé una investigación etnográfica en la Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar, con docentes del subnivel Medio, de la cual identifiqué elementos que derivan de la mediación docente, como el tipo de material educativo que utilizan y cómo este puede (con)figurar el género desde la oralidad. Concluyo, destacando que el contenido de los textos escolares tiene múltiples dimensiones con relación al género que pueden ser analizadas y, que su impacto en las y los niños depende de cómo se desarrollen los procesos de mediación docente, por lo que es importante contar con alternativas educativas que vayan más allá de utilizar únicamente textos escolares.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2416
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE INTEGRACIÓN CURRICULAR - LA (CON)FIGURACIÓN DEL G.pdfTexto completo2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.