Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2433
Title: Actividades didácticas basadas en las TAC para el desarrollo del lenguaje oral en el inicial 2 de la unidad educativa del milenio “Francisco Febres Cordero”
Authors: Ayavaca Borja, Alexandra Valeria
Cantos Guachichullca, Eulalia Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Yánez Rodríguez, Marcos Alejandro
Keywords: Lenguaje oral
TAC
Actividades didácticas
Entorno virtual
Didactic activities
Virtual environment
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;87
Abstract: The present research work entitled "Didactic activities based on CAT for the development of Oral Language in Pre-school 2 of the Millennium Educational Unit "Francisco Febres Cordero", has the general objective of proposing didactic activities for the development of oral language through a virtual environment applying CAT in infants from 4 to 5 years old of the Pre-school Level of Sub-level 2 of the Millennium Educational Unit "Francisco Febres Cordero" Cuenca-Ecuador. This research was based on the fact that the infants were in confinement because of this pandemic, causing a gap in education since teachers were not in direct contact with the children, and parents became more involved in the teaching-learning process of their children, which opted to overprotect them in general with an erroneous vocabulary. On the other hand, the research presented the international, national and local background that support the research. In addition, it had its respective theoretical foundation (academic articles, books, Ecuador's Early Education Curriculum), analyzing what each one proposes from the general to the specific. Similarly, the Participatory Action Research method was used with a qualitative approach, with information gathering methods, such as research techniques and instruments, participant observation, interviews, question guide and field diaries and finally, the proposal of didactic strategies was designed, implemented and evaluated through a virtual environment using Learning and Knowledge Technologies.
Description: El presente trabajo investigativo titulado “Actividades didácticas basadas en las TAC para el desarrollo del Lenguaje Oral en el Inicial 2 de la Unidad Educativa del Milenio “Francisco Febres Cordero”, tiene como objetivo general proponer actividades didácticas para el desarrollo del lenguaje oral mediante un entorno virtual aplicando las TAC en los infantes de 4 a 5 años del Nivel Inicial del Subnivel 2 de la Unidad Educativa del Milenio “Francisco Febres Cordero” Cuenca- Ecuador. Esta investigación se basó a raíz de que los infantes estuvieron en confinamiento ante esta pandemia, provocando un desface en la educación, puesto que los docentes no estaban en contacto directo con los niños, y los padres de familia pasaron a ser más partícipes en el proceso de enseñanza – aprendizaje de sus hijos, lo cual optaron por sobreprotegerlos general un vocabulario erróneo. Por otro lado, dentro de la investigación se presentaron los antecedentes, internacionales, nacionales y locales que apoyan a la investigación. Además, tuvo su respectiva fundamentación teórica (artículos académicos, libros, Currículo de Educación Inicial del Ecuador), se analizó lo que plantea cada uno desde lo general hasta lo específico. De igual manera, se utilizó el método de Investigación Acción Participante con un enfoque cualitativo, con métodos de recopilación de información, tales como técnicas e instrumentos investigativos, observación participante, entrevistas, guía de preguntas y diarios de campo y finalmente, se diseñó, implemento y evaluó la propuesta de actividades didácticas mediante un entorno virtual utilizando las Tecnologías de Aprendizaje y Conocimiento.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2433
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Actividades Didácticas basadas en las TAC para el Desarrollo del Lenguaje Oral.pdf3,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.