Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2438
Title: GeoGebra como material didáctico digital para las nociones de forma y tamaño en el subnivel 2 del Centro de Educación Inicial “Alonso Torres”, Azogues-Ecuador
Authors: Cuzco Cumbe, Andrea Paola
Punín Ortiz, Viviana Catalina
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Rodríguez, Diana Isabel
Keywords: Geogebra
Material didáctico digital,
Pensamiento lógico matemático
Educación Inicial
Digital didactic material
Mathematical logical thinking
Early Education
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;92
Abstract: This Curricular Integration Work called GeoGebra as digital didactic material for the notions of shape and size in sub-level 2 of the "Alonso Torres" Early Education Center, Azogues-Ecuador, had the objective of developing a system of activities with GeoGebra for the teachers of the children's center. The research was based on constructivist theory, the Early Education Curriculum (2014) was taken as a reference to highlight the work of the teacher. Authors such as Zapata (2012), Sevilla (2017), among others who contributed to build knowledge about the use, importance and benefits of digital teaching materials for the teaching of mathematics in early childhood. About the methodology, it was based on an Action-Research of applied type, from the socio-critical paradigm with qualitative approach, since it was intended to seek solutions to educational problems through an intervention plan. Regarding the work procedure, the pertinent information was collected through the following techniques: semi-structured interview, focus group and documentary review, with the respective instruments: questions guide, animation guide and documentary review guide. Based on this, the educational intervention proposal called "GeoAventuras Matemáticas" was designed, which is composed of nine activities developed in the GeoGebra platform, four of which are intended for level 1 and five for level 2. Subsequently, the proposal was implemented and the result was that GeoGebra, being an innovative digital didactic material, contributed significantly to this educational level, since both teachers and children interacted positively, which favored the teaching-learning process of the notions of shape and size.
Description: El presente Trabajo de Integración Curricular denominado GeoGebra como material didáctico digital para las nociones de forma y tamaño en el subnivel 2 del Centro de Educación Inicial “Alonso Torres”, Azogues-Ecuador, tuvo como objetivo desarrollar un sistema de actividades con GeoGebra dirigidas para las docentes del centro infantil. La investigación se fundamentó desde la teoría constructivista, se tomó como referente al Currículo de Educación Inicial (2014), para destacar la labor del docente. Autores como Zapata (2012), Sevilla (2017), entre otros que aportaron para construir los conocimientos acerca de la utilización, la importancia y los beneficios de los materiales didácticos digitales para la enseñanza de las matemáticas en la primera infancia. Acerca de la metodología, se basó en una Investigación-Acción de tipo aplicada, desde el paradigma socio-crítico con enfoque cualitativo, dado que se pretendió buscar soluciones a los problemas educativos a través de un plan de intervención. En cuanto al procedimiento del trabajo, se recolectó la información pertinente mediante las técnicas: entrevista semiestructurada, grupo focal y revisión documental, con los respectivos instrumentos: guía de preguntas, guía de animación y guía de revisión documental. A partir de ello, se diseñó la propuesta de intervención educativa denominada “GeoAventuras Matemáticas”, la misma que está compuesta por nueve actividades elaboradas en la plataforma GeoGebra, cuatro de ellas están destinadas para el nivel 1 y cinco para el nivel 2. Posteriormente, se implementó la propuesta y se tuvo como resultado que, GeoGebra al ser un material didáctico digital innovador, aportó significativamente a este nivel educativo, pues tanto las docentes como los infantes interactuaron de manera positiva, lo que favoreció en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las nociones de forma y tamaño.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2438
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC-GEOGEBRA-PAO-VIVI-FINAL.pdfTexto completo2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.