Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2478
Title: Herramientas digitales como estrategia metodológica para la enseñanza-aprendizaje de funciones binarias hidrogenadas en segundo de bachillerato de la Unidad Educativa Herlinda Toral
Authors: Castillo Garnica, Glenda Carolina
Gómez Saca, Evelyn Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Niño Ruiz, Zulay Marina
López González, Wilmer Orlando
Keywords: Enseñanza-aprendizaje
Herramientas digitales
Función binaria hidrogenada
Estudiantes
Teaching-learning
Digital tools
Hydrogenated binary function
Students
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;28
Abstract: The objective of this work is to determine the influence of a methodological strategy based on digital tools for hydrogenated binary functions in chemistry teaching and learning, by means of in students of the second year of high school with specialty in accounting parallel A morning section of the Herlinda Toral High School. By introducing an ideology and critical self-reflection, a socio-critical paradigm with a mixed approach to collecting quantitative and qualitative data, as well as an experimental design applicable to the researcher who handles a variable that is not tested, under controlled conditions, is introduced to the project. For the study, a sample of 29 students was purposively selected. The instruments used were participant observation, analytical survey, pretest and posttest and satisfaction survey, which respond to the dependent variable which is teaching-learning and the independent variable which is digital tools. The following digital tools were used to develop the methodological strategy: canva software and website, chemistry suite application, quizizz web/app, cerebriti.com and classroom platforms. After its application in the classroom, 96.5% of students indicated that their learning improved from an overall average of 1.5/10 in the pretest to 9.6/10 in the posttest. Similarly, 93.1% of students rated the content taught as planned and organized, which helped to demonstrate that the proposed intervention had a positive influence on teaching and learning.
Description: Este trabajo tiene como objetivo determinar la influencia de una estrategia metodológica basada en herramientas digitales para la enseñanza-aprendizaje de funciones binarias hidrogenadas en química, en estudiantes del segundo de bachillerato con especialidad en contabilidad paralelo A sección matutina de la Unidad Educativa Herlinda Toral. Al introducir una ideología y autorreflexión crítica, se encaja al proyecto un paradigma sociocrítico con un enfoque mixto al recolectar datos cuantitativos y cualitativos, así como se introduce un diseño experimental aplicable al ser el investigador quien maneja una variable que no está comprobada, bajo condiciones controladas. Para el estudio, se seleccionó de manera intencional una muestra de 29 estudiantes. Los instrumentos utilizados fueron la observación participante, encuesta, pretest y postest y encuesta de satisfacción, los cuales responden a la variable dependiente que es la enseñanza-aprendizaje y a la independiente que son las herramientas digitales. Para el desarrollo de la estrategia metodológica se utilizaron las siguientes herramientas digitales: software y sitio web canva, aplicación suite química, web/app quizizz y, plataformas cerebriti.com y classroom. Tras su aplicación en el aula de clase, el 96,5% de estudiantes indicaron que mejoró su aprendizaje pasando de un promedio general del 1,5/10 en el pretest a 9,6/10 en el postest. Del mismo modo, el 93,1% de alumnos calificaron al contenido enseñado como planificado y organizado, lo que ayudó a demostrar que la propuesta de intervención tuvo una influencia positiva en la enseñanza aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2478
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC24ECE.pdfTexto completo3,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.