Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2768
Title: El encuentro con la infancia y el saber pedagógico. Una investigación de la experiencia educativa alrededor de la escritura de cuentos con los estudiantes del Sexto año de EGB
Authors: Carchi Morocho, Diana Estefany
Castillo Pinos, Stalin Germán
metadata.dc.contributor.advisor: Gómez Ramos, Daniel
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Experiencia educativa
Encuentro
Saber pedagógico
Escritura de cuentos
Relatos de experiencia
Educational experience
Encounter
Pedagogical knowledge
Story writing
Experience reports
Issue Date: 23-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;209
Abstract: This investigation was carried out based on the researchers' interest in reflecting on the experiences lived in the encounter with the children and the teacher of Sixth grade B. The objective of this research project is to investigate the educational experiences that arose during the story writing. For this, a narrative inquiry proposal called "Taller: Compañeros de letras" was developed. This included one meeting and three sessions. At the meeting, an approach was made to the teacher and the students. Later, in the first session, the planning stage was addressed; in the second session, the writing was worked on; finally, in the third session the review and publication was developed. At the end of each session, a hermeneutical conversation was held with the teacher and the students, to later make the experience reports. Eight stories were developed this way, in which questions arose about teaching practice; these concerns are embodied in threads of meaning. A story was made with pedagogical literature that collects all the experiences and threads of meaning. Finally, the last conversation was held with the teacher and subsequent writing of the report of the researchers' training experience. Consequently, this investigative process represents the path of training and transformation as teachers that the researchers experienced, when facing those concerns about teaching and the development of pedagogical knowledge.
Description: La presente investigación se realizó a partir del interés de los investigadores por reflexionar sobre las experiencias vividas en el encuentro con los niños, niñas y la docente de Sexto B. El objetivo de este proyecto de investigación es indagar en las experiencias educativas que surgieron durante la escritura de cuentos. Para esto, se desarrolló una propuesta de indagación narrativa denominado “Taller: Compañeros de letras”. Este contó con un encuentro y tres sesiones. En el encuentro se realizó un acercamiento a la docente y los estudiantes. Posteriormente en la primera sesión se abordó la etapa de planificación; en la segunda sesión, se trabajó la redacción; finalmente, en la tercera sesión se desarrolló la revisión y publicación. Al finalizar cada sesión, se realizó una conversación hermenéutica con la docente y los estudiantes, para posteriormente realizar los relatos de experiencia. De esta manera se desarrollaron ocho relatos, en los cuales surgieron interrogantes sobre la práctica docente; dichas inquietudes se encuentran plasmadas en los hilos de sentido. Se realizó un relato con literatura pedagógica que recoge todas las experiencias e hilos de sentido. Para finalizar, se efectuó la conversación final con la docente y posterior escritura del relato de experiencia formativa de los investigadores. En consecuencia, este proceso investigativo representa el camino de formación y transformación como docentes que experimentaron los investigadores, al enfrentarse a aquellas inquietudes sobre la labor docente y el desarrollo de un saber pedagógico.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2768
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CARCHI y CASTILLO.pdfTexto completo2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.