Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2772
Title: Fortalecimiento de la calidad de interacciones parentales de las familias de los niños de 3 a 4 años de la UE Ciudad de Cuenca
Authors: Urgilés Tucto, Tania Daniela
Vera Arévalo, Ana Karina
metadata.dc.contributor.advisor: Ordóñez Urgilés, Jennifer Andrea
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial.
Keywords: Niño
Padres
Afecto
Enseñanza
Motivación
Child
Parents
Affection
Teaching
Motivation.
Issue Date: 19-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;133
Abstract: The following research project is focused on the quality of parental interactions, which are one of the main agents of development and cause the different responses and reactions presented by the child. As Valencia y Henao, (2012) and Vilaseca, (2019) indicates, they are the set of behaviors that parents present when relating to their children and in turn these adjust and modify the construction of the personality and emotional development of the child. Therefore, when there is a low quality of parental interactions, the educational, social and emotional level of the child presents problems. That is why this research aims to strengthen the quality of these interactions by conducting workshops for parents of children of the Initial Sublevel 2 group of 3 to 4 years, parallel A of the Ciudad de Cuenca Educational Unit, accompanied by the methodology educational Popular education. Similarly, this project in its methodological part makes use of Action Research, with a qualitative approach accompanied by quantitative data, in this case the Piccolo scale, in addition it makes use of a socio-critical paradigm. Thus, this research resulted in processes of self-awareness and generated knowledge in its participants since, through the application of workshops, it could be seen that the representatives were able to understand the subject and commit themselves to improve the relationship with their children in order to give more importance to the different behaviors, desires and emotions of the child. Therefore, it is considered appropriate for schools and teachers to emphasize work with families through experiential workshops, since the family is the first context for the child's integral development.
Description: El siguiente proyecto de investigación está enfocado en la calidad de interacciones parentales, las cuales son uno de los principales agentes del desarrollo y causantes de las diferentes respuestas y reacciones que presenta el niño. Ya que como indican, Valencia y Henao, (2012) y Vilaseca, (2019) son el conjunto de conductas que presentan los padres a la hora de relacionarse con sus hijos y a su vez estas ajustan y modifican la construcción de la personalidad y desarrollo emocional del menor. Por lo que al tener una baja calidad de interacciones parentales el nivel educativo, social y emocional del infante presenta problemas. Es por ello que con esta investigación se pretende fortalecer la calidad de dichas interacciones mediante la realización de talleres para padres de los niños del Subnivel Inicial 2 grupo de 3 a 4 años, paralelo A de la Unidad Educativa Ciudad de Cuenca, acompañadas de la metodología educativa Educación popular. De igual manera este proyecto en su parte metodológica hace uso de la Investigación Acción, con un enfoque cualitativo acompañado de datos cuantitativos, mediante la escala Piccolo, además se hace uso de un paradigma socio-crítico. Es así que esta investigación dejó como resultados procesos de autoconciencia y generó conocimientos en sus participantes ya que, mediante la aplicación de talleres, se pudo ver que los representantes lograron comprender el tema y comprometerse en mejorar la relación con sus hijos para así poder dar más importancia a las diferente conductas, deseos y emociones del menor. Por lo que se considera oportuno que las escuelas y docentes hagan énfasis en el trabajo con familias mediante talleres vivenciales, ya que la familia es el primer contexto del desarrollo íntegro que tiene el menor.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2772
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC19EI.pdfTexto completo1,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.