Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2834
Title: Herramientas Digitales “Mentimeter y Acapp” para la Enseñanza - Aprendizaje de la Química en el 2do BGU en la UE César Dávila
Authors: Torres Luna, Tatiana Cumanda
Cedeño Tapia, Kevin Sebastian
metadata.dc.contributor.advisor: López González, Wilmer Orlando
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales.
Keywords: Herramientas digitales
Química
Enseñanza – aprendizaje
Participación
Digital tools
Chemistry
Teaching - learning
Participation
Issue Date: 22-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;55
Abstract: Currently, it seeks to optimize the education and learning of chemistry through digital tools (Mentimeter and Acapp). However, this is not proven in the students of the second parallel baccalaureate “H” of the Educational Unit “César Dávila Andrade” because, its primary problem within the chemistry area is in the lack of interest and participation in classes. This is why this work aims to analyze the influence of digital tools for teaching - learning of this subject. This research is of quasi experimental type, since the problem to be investigated will be carried out with the participation of two groups of students, one control and another experimental with pre - test and post - test the choice of groups is given intentionally, it is recorded From a mixed approach with a study population to the students of Second de Bachillero, two groups of students correspond to the second “H” as an experimental group and the “E” as a control group are chosen. Everything mentioned, it has been possible to diagnose through the participatory observation technique of the classes, informal interviews with the professional tutor and the students, the analytical survey developed to the students and the results of the pre - test, in which they present disinterests about classes and low knowledge of the topic addressed in class. It is concluded that the management of digital tools is indispensable in learning by allowing students to develop their scientific, analytical, criticism and information conservation capabilities.
Description: Actualmente, se busca optimizar la educación y aprendizaje de la química por medio de herramientas digitales (Mentimeter y ACapp). No obstante, esto no se prueba en los alumnos del segundo de Bachillerato paralelo “H” de la Unidad Educativa “César Dávila Andrade” debido a que, su primordial problemática dentro del área de Química está en la falta de interés y participación en clases. Por esto este trabajo, tiene como fin analizar la influencia de herramientas digitales para la enseñanza - aprendizaje de esta temática. Está investigación es de tipo cuasi experimental, ya que el problema a investigar se realizará con la participación de dos grupos de estudiantes, uno control y otro experimental con Pre - test y Post - test la elección de los grupos se da de manera intencional, consta de un enfoque de mixto con una población de estudio a los estudiantes de segundo de bachillero, se escogen dos grupos de estudiantes que corresponden al segundo “H” como grupo experimental y al “E” como grupo control. Todo lo mencionado, se ha podido diagnosticar por medio de la técnica de observación participativa de las clases, entrevistas informales al docente tutor profesional y los estudiantes, la encuesta analítica desarrollada a los alumnos y los resultados del Pre - test, en el cual presentan desinterés sobre las clases y bajos conocimientos del tema abordado en clase. Se concluye que el manejo de herramientas digitales es indispensable en el aprendizaje al permitir a los estudiantes desarrollar sus capacidades científicas, analíticas, críticas y conservación de información.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2834
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.Tesis_Cedeo_Torres.pdfTexto completo3,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.