Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2966
Title: Guía didáctica para el desarrollo de la comprensión lectora en la enseñanza-aprendizaje de Lengua y Literatura en básica media
Authors: Carreño Tacuri, Bernarda Daniela
Lojano Prieto, Doris Betsaida
metadata.dc.contributor.advisor: Auquilla Díaz, Juan Fernando
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: actividades
niveles de comprensión lectora
guía didáctica
Educación general básica
Subnivel medio
activities
reading comprehension levels
didactic guide
basic general education
intermediate sublevel
Issue Date: 8-Mar-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;99
Abstract: The present work is focused on the improvement of reading comprehension, for this reason a didactic guide was designed to be applied in the teaching-learning process of the subject of Language and Literature in the middle sublevel of Basic General Education, of the school " Manuel Muñoz Cordero" located in the city of Azogues. This research was based on a participant observation, both virtual and face-to-face; where the students did not develop a good reading comprehension when facing the texts proposed by the teacher. That is why, as the pre-professional practices were carried out, this reading aspect was taken into account. For the collection of information, instruments such as: field diaries, interviews, surveys, observation guide were used. A pre and post test was also carried out, which allowed us to know the level of reading and comprehension that the students had, within the three levels of reading comprehension: literal, inferential and evaluative critic. The research considered the qualitative approach and the socio-critical paradigm that articulated the different activities. At the end, positive results were obtained, since the students improved their reading practices and the levels of reading comprehension were developed according to the grade in which they are.
Description: El presente trabajo está enfocado en el mejoramiento de la comprensión lectora, por ello se diseñó una guía didáctica para que sea aplicada en el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura de Lengua y Literatura en el subnivel medio de Educación General Básica, de la escuela “Manuel Muñoz Cordero” ubicada en la ciudad de Azogues. Esta investigación se dio con base a una observación participante tanto virtual como presencial; en donde los estudiantes no desarrollaban una buena comprensión lectora al momento de enfrentarse a los textos propuestos por la docente. Es por ello que, a medida que se realizaron las prácticas preprofesionales se tomó en cuenta este aspecto lector. Para la recolección de información se emplearon instrumentos como: diarios de campo, entrevistas, encuestas, guía de observación. También se realizó un pre y post test, los cuales permitieron saber el nivel de lectura y comprensión que tenían los estudiantes, dentro de los tres niveles de comprensión lectora: literal, inferencial y crítico valorativo. La investigación consideró el enfoque cualitativo y el paradigma sociocrítico que articularon las diferentes actividades. Al culminar se obtuvieron resultados positivos, pues los estudiantes mejoraron las prácticas lectoras y se desarrollaron los niveles de comprensión lectora acordes al grado en el que se encuentran.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2966
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integración Curricular Carreño-Lojano.pdfTexto completo2,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.