Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2977
Title: | El estilo de crianza democrático en padres de niños de 4 a 5 años de la Unidad Educativa Manuel J. Calle Cuenca – Ecuador. |
Authors: | Pérez Cordero, Katherine Michelle Quilli Paute, Marcia Verónica |
metadata.dc.contributor.advisor: | Barberi Ruiz, Ormary Curay, Ximena Patricia |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | estilos de crianza padres-familia educación conducta parenting styles parent-family education behavior |
Issue Date: | 6-Mar-2023 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;150 |
Abstract: | The parenting styles that parents exercise over their children have been and will continue to be fundamental for an optimal development and formation. In addition, the learning they obtain at home, they take to the classroom, generating a variety of styles that were forged in each family. Therefore, this research is called "The democratic parenting style in parents of children from 4 to 5 years old of the Educational Unit "Manuel J. Calle", Cuenca-Ecuador, since within the classroom it was found that there is an irregularity in the application of norms and rules by parents to their children. Therefore, the objective of this work is to contribute to a democratic parenting style through workshops. For this purpose, several theoretical references related to parenting styles were approached, such as: their definitions, importance, types and implications in child development and the role of the family and teacher. On the other hand, the case study was used as methodology and the socio-critical paradigm under a qualitative approach, the techniques used were: participant observation, interview, focus group and socio-metric test and its instruments were: the interview guide, the observation guide, the focus group guide and the Parenting Styles and Dimensions Question (PSDQ) test. The information obtained was then systematized, resulting in the conclusion that there is no defined parenting style, but more characteristics of the permissive style are highlighted. Therefore, the proposal called Educating ourselves: Workshops for parents and families was designed and, in order to check its effectiveness, the pilot evaluation guide was used. Therefore, it is concluded that, through the workshops, parents were able to expand their information and reflect on the topic, in order to improve their way of educating their children. |
Description: | Los estilos de crianza que ejercen los padres sobre sus hijos han sido y seguirán siendo fundamentales para un óptimo desarrollo y formación. Además, ese aprendizaje que obtienen en el hogar, lo llevan a las aulas de clases, generando una variedad de estilos que fueron forjados en cada familia. Por lo tanto, esta investigación se denomina “El estilo de crianza democrático en padres de niños de 4 a 5 años de la Unidad Educativa “Manuel J. Calle”, Cuenca-Ecuador, debido a que dentro del aula de clases se constató que existe una irregularidad en la aplicación de normas y reglas por parte de los padres a sus hijos. Por ello, el objetivo de este trabajo es contribuir en el estilo de crianza democrático, mediante talleres. Para la misma, se abordaron varios referentes teóricos relacionados a los estilos de crianza como: sus definiciones, importancia, tipos e implicaciones en el desarrollo infantil y el rol de la familia y docente. Por otro lado, se utilizó el estudio de caso como metodología y el paradigma socio-crítico bajo un enfoque cualitativo, las técnicas empleadas fueron: la observación participante, la entrevista, el grupo focal y el test socio-métrico y sus instrumentos fueron: la guía de entrevista, la guía de observación, la guía del grupo focal y el test Parenting Styles and Dimensions Question (PSDQ). Luego se sistematizó la información obtenida, dando como resultado que no existe un estilo de crianza definido, pero se resaltan más características del estilo permisivo. Por ello, se diseñó la propuesta llamada Educándonos: Talleres para padres y familias y para comprobar la efectividad de la misma, se utilizó la guía para la evaluación del pilotaje. Por lo tanto, se concluye que, mediante los talleres los padres lograron ampliar su información y reflexionar acerca del tema, para mejorar su manera de educar a sus hijos/as. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2977 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEI150.pdf | Texto completo | 1,77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.