Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3011
Title: | ABP como estrategia didáctica para contribuir al proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el tema Movimiento del 1ro de BGU |
Authors: | Deleg Sari, Priscila Estefanía Fajardo Tinizhañay, Lizbeth Paola |
metadata.dc.contributor.advisor: | García Chávez, Arelys |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales |
Keywords: | Enseñanza-aprendizaje ABP estrategia didáctica Física Teaching-learning PBL didactic strategy Physics |
Issue Date: | 2-Mar-2023 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFECE;73 |
Abstract: | The purpose of the teaching-learning process of Physics is to encourage the student to interact with these sciences since it influences the progress of scientific and technological activities that take place in the world. The objective of this research is to propose Problem-Based Learning as a didactic strategy to contribute to the teaching-learning process of Physics in the subject of Movement in the 1st A of the Baccalaureate of the Luis Cordero Educational Unit. The theoretical foundations of block 1 were analyzed, as well as the didactic strategy, the teaching-learning methodology of the teacher. From the quantitative and qualitative position, information is obtained from data collection techniques such as the survey, pre-test and interview, which allowed detecting low performance in the teaching-learning process. Finally, to measure the feasibility of the PBL as a didactic strategy, interviews were applied to the teacher and the students, evaluations of each class topic and the post test to the students, which in contrast showed that the application of the PBL as a didactic strategy had an impact positive in the teaching-learning process of Physics in the subject of Movement, the students presented an improvement in their academic performance, strengthened their social, critical and reflective skills. |
Description: | El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física tiene como fin impulsar al estudiante a relacionarse con estas ciencias ya que tiene una influencia en el progreso de actividades científicas y tecnológicas que van desarrollándose dentro del mundo. La actual investigación tiene como objetivo Proponer el Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para contribuir al proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el tema de Movimiento en el 1ro A de bachillerato de la Unidad Educativa Luis Cordero. Se analizó los fundamentos teóricos del bloque 1, así también la estrategia didáctica, la metodología de enseñanza-aprendizaje de la docente. Desde la posición cuantitativa y cualitativa se obtiene información a partir de técnicas de recolección de datos como la encuesta, pre test y entrevista, las cuales permitieron detectar un bajo rendimiento en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Finalmente, para medir la factibilidad del ABP como estrategia didáctica se aplicó entrevistas a la docente y estudiantes, evaluaciones de cada tema de clases y el post test a los estudiantes, los cuales en contraste evidenciaron que la aplicación del ABP como estrategia didáctica tuvo un impacto positivo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el tema de Movimiento, los estudiantes presentaron una mejora en su rendimiento académico, fortalecieron sus habilidades sociales, críticas y reflexivas. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3011 |
Appears in Collections: | Educación en Ciencias Experimentales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFECE73.pdf | Texto completo | 3,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.