Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3173
Title: Estrategias cognitivas para la comprensión de textos en lengua y literatura en el cuarto grado de Educación General Básica
Authors: Heras Zhindón, Evelyn Monserrath
Encalada Barros, Fernando Mauricio
metadata.dc.contributor.advisor: Valencia Bolaños, Mónica Elizabeth
Fernández Puma, Wilmer Jonathan
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Estrategias cognitivas
Comprensión de textos
Diseño Cuasiexperimental
Cognitive strategies
Text comprehension
Quasi-experimental design
Issue Date: 25-Aug-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;243
Abstract: In this research on experiences in preprofesionals on cognitive strategies for the comprehension of practical texts of students in the fourth grade of basic education. This study was carried out thanks to the experiences obtained during pre-professional practices. The general objective of this research was to determine the relevance of cognitive strategies for the compression of texts in the area of Language and Literature in students of the fourth year of basic education through a quasi-experimental study. To support our theoretical scaffolding, Piaget's approach (1965) on cognitive strategies and the approach of Gómez (2011) and the Ministry of Education (2016) regarding text comprehension were obtained. To carry out the research, a quasi-experimental method based on the design of White and Sabarwal (2014) with a quantitative approach was presented. Various techniques and instruments were used such as: participant observation with the field diary, evaluations such as: the initial evaluation and final evaluation. For the analysis of this development research in a statistical and graphic way, typical of a quantitative study. As a result, it showed an improvement in the comprehension of texts with the use of cognitive strategies.
Description: En esta investigación sobre experiencias en las prácticas preprofesionales sobre las estrategias cognitivas para la comprensión de textos de los estudiantes de cuarto grado de educación básica. Este estudio se desarrolló gracias a las experiencias obtenidas durante las prácticas pre profesionales. El objetivo general de esta investigación fue determinar la pertinencia de las estrategias cognitivas para la comprensión de textos en el área de Lengua y Literatura en estudiantes del cuarto año de educación básica mediante un estudio cuasi experimental. Para sustentar nuestro andamiaje teórico, se utilizó el enfoque de Piaget (1965) sobre las estrategias cognitivas y el enfoque de Gómez (2011) y del ministerio de educación (2016) en cuanto a la comprensión de textos. Para llevar a cabo la investigación, se utilizó un método cuasi experimental basado en el diseño de White y Sabarwal (2014) con un enfoque cuantitativo. Se utilizaron diversas técnicas e instrumentos como: la observación participante con el diario de campo, las evaluaciones como: la evaluación inicial y evaluación final. Para el análisis de esta investigación de desarrollo de manera estadística y gráfica, propio de un estudio cuantitativo. Como resultado arrojó una mejora en la comprensión de textos con el uso de las estrategias cognitivas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3173
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estrategias cognitivas para la comprensión de textos en lengua y literatura.pdfTexto completo1,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.