Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3342
Title: Estrategia lúdica para el aprendizaje de las operaciones básicas en octavo de Educación Básica de la Unidad Educativa Luis Cordero.
Authors: Molina Ortiz, Daniela Estefania
Siguencia Mendez, Lourdes Magali
metadata.dc.contributor.advisor: Urbina Velasco, Cristian Javier
García Gallegos, Klever Hernán
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales
Keywords: Estrategias lúdicas
aprendizaje
Matemáticas
habilidades
operaciones básicas
Playful strategies
learning
mathematics
skills
basic operations
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;111
Abstract: The objective of this degree work is to analyze learning through the use of playful strategies that contribute to the learning of basic operations of the eighth grade students of Basic Education of the Luis Cordero Educational Unit, since in the given problem it was possible to identify that There is a great deficiency in mastery of content corresponding to basic and combined operations, which are fundamental and essential for correct learning and mastery of the exact sciences. The research is carried out under a type of quasi-experimental design and mixed approach that allows obtaining precise and exact results. The population consisted of 68 students from the eighth grade of Basic Education corresponding to parallels B and C who were investigated separately. Parallel B called the control group and parallel C as the experimental group. To collect information, we used different instruments such as the field diary, survey, interview and content tests (pretest and posttest), which made it possible to diagnose and evaluate the impact on learning after the didactic intervention. The recreational strategy was executed through various sessions such as: creation of activities, planning, implementation and evaluation of the results obtained. According to this, it is concluded that the playful strategy serves as a support tool for the teacher and at the same time fulfills the function of strengthening the learning process.
Description: El presente trabajo de titulación tiene como objetivo analizar el aprendizaje mediante el uso de estrategias lúdicas que contribuyan al aprendizaje de las operaciones básicas de los estudiantes de octavo de Educación Básica de la Unidad Educativa Luis Cordero, puesto que en la problemática determinada se pudo identificar que existe una gran deficiencia de dominio en contenidos correspondientes a las operaciones básicas y combinadas, las cuales son fundamentales e imprescindibles para un correcto aprendizaje y dominio de las ciencias exactas. La investigación está elaborada bajo un tipo de diseño cuasiexperimental y enfoque mixto que permite obtener resultados precisos y exactos. La población estuvo constituida de 68 estudiantes del octavo de Educación Básica correspondientes a los paralelos B y C que fueron investigado por separado. El paralelo B denominado como el grupo control y el paralelo C como grupo experimental. Para la recolección de información utilizamos diferentes instrumentos como el diario de campo, encuesta, entrevista y pruebas de contenido (pretest y postest), mismos que permitieron diagnosticar y evaluar la incidencia en el aprendizaje posterior a la intervención didáctica. La estrategia lúdica se ejecutó a través de diversas sesiones tales como: creación de actividades, planificación, implementación y evaluación de los resultados obtenidos. Conforme a ello, se concluye que la estrategia lúdica sirve como herramienta de apoyo para el docente y a su vez cumple con la función de fortalecer el proceso de aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3342
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
359 - Trabajo de integración curricular.pdfTexto completo1,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.