Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3459
Title: | Yoga infantil para fomentar un comportamiento positivo en los infantes de 3 a 4 años de la Unidad Educativa Manuel J. Calle. |
Authors: | Avila Chuni, María Gabriela González Rojas, Solange Nayeli Tenezaca Quinteros, Claudia Tatiana |
metadata.dc.contributor.advisor: | Machuca Moscoso, Daniela Nataly |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | comportamiento docente estrategias niños y normas behavior teacher strategies children and norms |
Issue Date: | 6-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;198 |
Abstract: | The development of this ICT project (Curricular Integration Work) aims to promote positive behavior through children's yoga activities applied in the field of body expression and motor skills in infants aged 3 to 4 years in the initial sublevel 1, group 1 A of the Manuel J. Calle Educational Unit in the city of Cuenca. It is observed that students exhibit different types of disruptive behaviors for their age, such as kicking, offensive language towards their peers, tantrums, pulling, fights among classmates, becoming a collective problem, hindering the teacher from teaching satisfactorily. The research is based on a qualitative approach, with an interpretative paradigm, and with an action research methodology aimed at understanding and interpreting reality, based on instruments such as participant observation, interviews with the teacher and parents of the classroom to diagnose the behavior of infants both at school and at home. After conducting a thorough diagnosis of the behavior of the children within and outside the institution and their respective homes, a series of concerning patterns has been identified. Among them, there is a lack of basic social skills, such as sharing and cooperation, as well as difficulties in impulse control and appropriate expression of emotions. Additionally, there is a tendency towards disruptive behaviors, such as frequent tantrums and aggression towards peers. These findings underscore the importance of implementing early interventions and strategies for emotional and social education to promote healthy development in this crucial stage of childhood, which is expected to be achieved through the application of children's yoga activities to enhance positive behavior in infants. |
Description: | El desarrollo de este trabajo de TIC (Trabajo de Integración Curricular), tiene como finalidad fomentar un comportamiento positivo a través de actividades de yoga infantil aplicadas en el ámbito de expresión corporal y motricidad en los infantes de 3 a 4 años del subnivel inicial 1, grupo 1A de la Unidad Educativa Manuel J. Calle de la ciudad de Cuenca, por lo que se observa que los estudiantes manifiestan diferentes tipos de comportamientos disruptivos para su edad, como dar patadas, vocabulario ofensivo hacia sus semejantes, berrinches, jaloneos, peleas entre compañeros, pasando a ser un problema colectivo, impidiendo a la docente dar clases de manera satisfactoria. La investigación se basa en un enfoque cualitativo, con un paradigma socio critico; y con una metodología investigación acción la misma que tiene como finalidad comprender e interpretar la realidad, con base a los instrumentos aplicados como son la observación participante, entrevista a la docente como a los padres de familia del aula para diagnosticar el comportamiento de los infantes tanto en la escuela, como en el hogar. Tras realizar un exhaustivo diagnóstico del comportamiento de los menores dentro y fuera de la institución y sus respectivos hogares, se ha identificado una serie de patrones preocupantes. Entre ellos, destacan la falta de habilidades sociales básicas, como el compartir y la cooperación, así como dificultades en el control de impulsos y la expresión adecuada de emociones. Además, se ha notado una tendencia hacia comportamientos disruptivos, como rabietas frecuentes y agresividad hacia otros semejantes. Estos hallazgos subrayan la importancia de implementar intervenciones tempranas y estrategias de educación emocional y social para promover un desarrollo saludable en esta etapa crucial de la infancia, los mismos que se espera obtener con la aplicación de actividades de yoga infantil para potenciar un comportamiento positivo de los infantes. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3459 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1.Trabajo de integracion curricular Yoga Infantil.pdf | texto completo | 2,04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.