Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3460
Title: Actividades gamificadas en la enseñanza de la expresión artística del nivel inicial 2 de la Unidad Educativa Manuel J Calle.
Authors: Anguisaca Matute, Gabriela Nicole
García Sarmiento, Ana Lizbeth
metadata.dc.contributor.advisor: Garrido Sacán, Johanna Elizabeth
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: enseñanza
estrategias
gamificación
educación artística
teaching
strategies
gamification
art education
Issue Date: 5-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;199
Abstract: The present research entitled Gamified activities in the teaching of artistic expression in the initial level 2 of the Manuel J Calle Educational Unit, located in Cuenca, Ecuador. It aims to enhance teaching in the field of artistic expression through gamification, under the Waldorf pedagogy. Due to the evidence of traditional activities and lack of teaching methodologies on the part of the teacher. The methodology of this research is the interpretive paradigm with a qualitative approach, using action research. Also, a matrix of operationalization of categories, subcategories and diagnostic indicators was used to analyze the teaching methodology of the teacher. Instruments such as an interview, field diaries and an observation guide were designed and applied. The analysis revealed the need for new teaching strategies in the area of artistic expression. As a result, a booklet called "World of Colors" was developed. After its application, it was observed that the children created new routines, experimented, communicated and expressed ideas and emotions in a dynamic and fun way. It is concluded that gamification in the field of artistic expression improves discipline, controls behavior and motivates children's participation.
Description: La presente investigación titulada Actividades gamificadas en la enseñanza de la expresión artística en el nivel inicial 2 de la Unidad Educativa Manuel J Calle, ubicada en Cuenca, Ecuador. Tiene objetivo potenciar la enseñanza en el ámbito de la expresión artística mediante la gamificación, bajo la pedagogía Waldorf. Debido a que se evidencia actividades tradicionales y falta de metodologías de enseñanza por parte de la docente La metodología de esta investigación es el paradigma interpretativo con enfoque cualitativo, utilizando la investigación acción. Así también, se empleó una matriz de operacionalización de categorías, subcategorías e indicadore diagnósticos para analizar la metodología de enseñanza de la docente. Se diseñaron y aplicaron instrumentos, como la entrevista, diarios de campo y una guía de observación. El análisis reveló la necesidad de nuevas estrategias didácticas en el ámbito de expresión artística. Como resultado, se desarrolló una cartilla llamada “Mundo de colores”. Tras su aplicación se observó que los niños crearon nuevas rutinas, experimentaron, comunicaron y expresaron ideas y emociones de manera dinámica y divertida. Se concluye que la gamificación en el ámbito de expresión artística mejora la disciplina, controla la conducta y motiva la participación de los niños.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3460
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.