Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3468
Title: Fortalecimiento de la Creatividad en Niños y Niñas de 4 a 5 años del Centro de Educación Inicial María Montessori.
Authors: Chuya Cuzco, Catalina Abigail
Chuya Cuzco, Maria Belén
Chuya Plaza, Erika Patricia
metadata.dc.contributor.advisor: Calle Arévalo, María de Lourdes
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: Creatividad
Expresión Artística
Infantes
Creativity
Artistic Expression
Infants
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;207
Abstract: The present research entitled Strengthening creativity in children from 4 to 5 years of age at the "María Montessori" Early Education Center, has the objective of proposing a system of graphic- plastic activities in the area of artistic expression to strengthen creativity in children from 4 to 5 years of age at the "María Montessori" Early Education Center, Azogues, Cañar-Ecuador, parallel 2 "G". It was theoretically based on several authors related to creativity in early education. The methodology used corresponds to the socio-critical paradigm through the qualitative approach, with a type of field research based on a case study, techniques and instruments were used to collect information such as: participant observation-observation guides, interview-question guide and documentary review-documentary review sheet. Therefore, the system of grapho-plastic activities was designed and validated by piloting 30% and the results obtained were that through freedom, imagination, manipulation and experimentation, creativity was strengthened in the students. To conclude, the system of grapho-plastic activities contributed to the strengthening of creativity in the children, which made it possible to respond to the objectives set out in this study.
Description: La presente investigación titulada Fortalecimiento de la creatividad en niños y niñas de 4 a 5 años del Centro de Educación Inicial “María Montessori”, tiene como objetivo proponer un sistema de actividades grafo plásticas en el ámbito de expresión artística para el fortalecimiento de la creatividad en niños y niñas de 4 a 5 años del Inicial 2 paralelo “G”, del Centro de Educación “María Montessori”, Azogues, Cañar-Ecuador. Se fundamentó teóricamente con varios autores relacionados con la creatividad en Educación Inicial. La metodología empleada corresponde al paradigma socio-crítico a través del enfoque cualitativo, con un tipo de investigación de campo basado en un estudio de caso, se utilizaron técnicas e instrumentos de recolección de información como: la observación participante-guías de observación, la entrevista-guía de preguntas y la revisión documental-ficha de revisión documental. Por ello, se diseñó y validó por pilotaje del 30% el sistema de actividades grafo plásticas y los resultados obtenidos fueron que a través de la libertad, imaginación, manipulación y experimentación se logró fortalecer la creatividad en los educandos. Para concluir, el sistema de actividades grafo plásticas contribuyó al fortalecimiento de la creatividad en los infantes, lo que permitió responder a los objetivos planteados en este estudio.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3468
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.