Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3626
Title: | Desarrollo de la cohesión gramatical y léxica en la escritura de textos expositivos en el quinto año de educación básica. |
Authors: | Yanza Fernández, Mónica Alexandra Yanza Guapisaca, Janneth Patricia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ponce Naranjo, Ivonne Eulalia |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Educación Básica |
Keywords: | Textos Expositivos Enseñanza – Aprendizaje – Cohesión Gramatical Cohesión Léxica Expository Texts Teaching – Learning – Grammatical Cohesion Lexical Cohesion |
Issue Date: | 23-Aug-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFEB-PLL;113 |
Abstract: | This curricular integration project aimed to contribute to the development of grammatical cohesion and lexical cohesion in the writing of expository texts for fifth-year EGB students. This project was carried out based on the identified problem, since the writings reflected confusion and the overall meaning of the text was not clearly understood. Therefore, a set of activities was applied in an educational institution located in the province of Azuay, specifically in the city of Cuenca. An action research methodology was used, with a socio-critical paradigm and a qualitative approach that included participant observation during pre-professional practices. The information collected was documented in field diaries and observation guides. For the intervention proposal, the use of pronouns that avoid the repetition of words already mentioned, logical connectors that allow ideas to be joined in a coherent manner, and synonyms that helped replace words with others with similar meanings were considered. The results showed that the application of the proposal allowed the active participation of students when working individually, in pairs and groups, so that with the constant practice of the exercises, the organization of the mind was encouraged through attractive and accessible resources so that students could stimulate their reasoning and develop writing skills. The main conclusions revealed that the set of activities contributed to the construction of expository texts with adequate textual cohesion. |
Description: | Este proyecto de integración curricular, tuvo como objetivo contribuir al desarrollo de la cohesión gramatical y cohesión léxica en la escritura de textos expositivos para estudiantes del quinto año de EGB. Este proyecto se llevó a cabo a partir del problema identificado, pues los escritos reflejaron confusión y no se entendía de forma clara el sentido global del texto. Por ello, se aplicó un conjunto de actividades en una institución educativa ubicada en la provincia del Azuay, específicamente en la ciudad de Cuenca. Se empleó una metodología de investigación acción, con un paradigma sociocrítico y un enfoque cualitativo que incluyó la observación participante durante las prácticas preprofesionales. La información recopilada se documentó en diarios de campo y guías de observación. Para la propuesta de intervención se consideró el uso de pronombres que evita la repetición de palabras ya mencionadas, los conectores lógicos que permiten unir ideas de manera coherente y los sinónimos que ayudaron a reemplazar palabras con otras de significados similares. Los resultados mostraron que la aplicación de la propuesta concedió la participación activa de los estudiantes al trabajar, tanto de manera individual, en parejas y grupos, de modo que con la práctica constante de los ejercicios se fomentó la organización de la mente mediante recursos atractivos y accesibles para que los estudiantes estimulen su razonamiento y desarrollen habilidades de escritura. Las conclusiones principales revelaron que el conjunto de actividades contribuyó a la construcción de textos expositivos con una adecuada cohesión textual. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3626 |
Appears in Collections: | Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEB-PLL-113.pdf | Texto completo | 4,57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.