Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1465
Title: El Currículo de Educación Inicial abordado desde la Expresión Dramática en niños de 3 a 4 años paralelo “B” de la Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Gahona Merchán, Ruth Noemí
Sigüencia Luna, Marcia Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Saldaña Gómez, Diana Priscila
Keywords: Expresión dramática
Currículo
Educación Inicial
Destrezas
Desarrollo
Dramatic expression
Curriculum
Initial Education
Skills
Development
Issue Date: 5-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;15
Abstract: This project is about the implementation of the dramatic expression in Initial Education. It has a qualitative approach, supported by participatory action research based on experiences during pre professional practice; the different techniques used for information gathering are participant observation, interview and survey, with their respective instruments as the observation guide, interview questionnaires, survey questionnaire and anecdotal records of the activities. The objective of the research is to implement a playful proposal based on dramatic expression activities and linked to the skills established in the Initial Education Curriculum, for children from three to four years of age, from parallel B of "Luis Cordero" school, located in Azogues-Cañar. 2014. The proposal is a useful and viable tool at the Initial level; it contains different activities that favor the integral growth of the child. To start with the investigation, a diagnosis was made during the first weeks of practice, after that, the proposal was designed with a theoretical contributions, which was applied to a group of 25 children and evaluated by the teacher, children’s representatives and the researchers, all of them focused, from different perspectives, on the actions, reactions and performance of students. After the analysis of the results, it is concluded that the dramatic expression positively influences the teaching process, stimulating various areas of children's development and addressing the curricular contents in a transversal way; encompassing the different areas of development and learning.
Description: El presente proyecto da a conocer la implementación de la expresión dramática en Educación Inicial. Posee un enfoque cualitativo, apoyada en la investigación acción participativa a partir de las experiencias durante la práctica pre-profesional, las diferentes técnicas utilizadas para la recolección de información son la observación participante, entrevista y encuesta, con sus respectivos instrumentos como la guía de observación, cuestionarios de entrevista, cuestionario de encuesta y registros anecdóticos de las actividades ejecutadas. El objetivo de la investigación es implementar una propuesta lúdica basada en actividades de expresión dramática y vinculadas a las destrezas establecidas en el Currículo de Educación Inicial, dirigida a niños de tres a cuatro años, del paralelo B de la Unidad Educativa “Luis Cordero”, ubicada en Azogues-Cañar. 2014. La propuesta es una herramienta útil y viable en el nivel Inicial, contiene actividades variadas que favorecen al crecimiento integral del niño. El punto de inicio fue un diagnóstico realizado durante las primeras semanas de prácticas, posterior a ello se diseñó la propuesta con base teórica, la misma que fue aplicada a un grupo de 25 niños y evaluada por la docente, los representantes y las investigadoras, todos enfocados, desde diferentes perspectivas, en las acciones, reacciones y desempeño de los infantes. Luego del análisis de los resultados se concluye que la expresión dramática influye positivamente en el proceso de enseñanza, estimulando diversas áreas del desarrollo de los niños y abordando los contenidos curriculares de manera transversal; englobando los diferentes ámbitos de desarrollo y aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1465
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT 7EI.pdfTexto completo2,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.