Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1813
Title: Comunidad de aprendizaje virtual para refuerzo académico enfocada al fortalecimiento de la comprensión lectora en octavo EGB de la UE Ricardo Muñoz Chávez 2019-2020
Authors: Peralta Sánchez, Erika Marlene
metadata.dc.contributor.advisor: Auquilla Díaz, Juan Fernando
Keywords: Aprendizaje virtual
Comprensión lectora
Refuerzo académico
Virtual learning
Reading comprehension
Academic reinforcement
Issue Date: 25-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;44
Abstract: The objective of the research was to design a virtual learning community for academic reinforcement focused on strengthening the reading comprehension of eighth grade students of the “Ricardo Muñoz Chávez” Educational Unit. The theoretical foundations were virtual learning community, reading comprehension and academic reinforcement. The research approach was mixed, with quantitative and qualitative techniques and instruments: participant observation, semi-structured interview, documentary analysis, initial test and field diaries. The research problem was related to low levels of reading comprehension in eighth grade, which caused poor performance. The sample consisted of 41 students, 22 female and 19 male. As a contribution to address the indicated reality, the written design of a proposal for the CAV Virtual Learning Community was chosen, focused on strengthening reading comprehension. The conclusions reached are that academic reinforcement virtual learning communities should be applied, which will allow students to improve their reading comprehension and academic performance. And the design of the BAC must contain the characteristics of an educational management project, with didactic strategies that allow the fulfillment of the proposed objectives.
Description: La investigación tuvo como objetivo diseñar una comunidad de aprendizaje virtual para refuerzo académico enfocada al fortalecimiento de la comprensión lectora de los estudiantes de octavo de básica de la Unidad Educativa “Ricardo Muñoz Chávez”. Los fundamentos teóricos fueron comunidad de aprendizaje virtual, comprensión lectora y refuerzo académico. El enfoque de la investigación fue mixto, con técnicas e instrumentos cuantitativos y cualitativos: observación participante, entrevista semiestructurada, análisis documental, test inicial y diarios de campo. El problema de investigación estuvo relacionado a bajos niveles de comprensión lectora en octavo de básica, lo cual provocaba bajo rendimiento. La muestra fue de 41 alumnos, 22 del sexo femenino y 19 del sexo masculino. Como aporte para tratar la realidad señalada, se optó por el diseño escrito de una propuesta de Comunidad de Aprendizaje Virtual CAV centrado en el fortalecimiento de la comprensión lectora. Las conclusiones a las que se llegó son que se deben aplicar comunidades de aprendizaje virtual de refuerzo académico, que permitan a los estudiantes mejorar su comprensión lectora y su rendimiento académico. Y el diseño de la CAV debe contener las características de un proyecto de gestión educativa, con estrategias didácticas que permitan el cumplimiento de los objetivos planteados.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1813
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Erika Marlene Peralta Sánchez PIC septiembre.pdfTexto completo1,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.