Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1817
Title: | Propuesta didáctica sobre el uso de la Chakana Andina para el desarrollo de destrezas del bloque de Geometría y Medida en el séptimo de EGB |
Authors: | Escandón Caguana, Stalin Efrén Rivera Chaca, Walter Miguel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mendoza Carmona, Blanca Edurne |
Keywords: | Etnomatemática Chakana Andina Estrategias didácticas Educación General Básica Ethnomathematics Andean Chakana Didactic strategies Basic General Education |
Issue Date: | 20-Sep-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-PM;80 |
Abstract: | The purpose of this project is to implement concrete material for the teaching of mathematics in the Geometry and Measurement block, for this we have proposed to use the Andean Chakana as a didactic resource in the subject of Mathematics in the seventh year of EGB. This proposal incorporates contributions from various teaching methods such as the heuristic method, the Singapore method and the inductive deductive method, to enhance the development of skills with performance criteria (DCD). In addition, our project is based on ethnomathematics in This project as it relates the culture of the environment where the student socializes and the science of mathematics, allowing the student to understand these contents more easily and use them spontaneously in their daily life. For data collection in this research, participant observation was used, during the implementation of activities related to the proposal, an interview with the teacher and a survey of students |
Description: | Este proyecto tiene como propósito la implementación de material concreto para la enseñanza de la matemática en el bloque de Geometría y Medida, para esto hemos propuesto utilizar la Chakana Andina como un recurso didáctico en la asignatura de Matemáticas en el séptimo año de EGB. Esta propuesta incorpora aportes de diversos métodos de enseñanza como son el método heurístico, el método de Singapur y el método deductivo inductivo, para potenciar el desarrollo de las destrezas con criterio de desempeño (DCD), Además, nuestro proyecto se sustenta en la etnomatemática en este proyecto ya que relaciona la cultura del medio donde el estudiante socializa y la ciencia de las matemáticas, permitiendo que el estudiante comprenda con mayor facilidad estos contenidos y los utilice de manera espontánea en su vida diaria. Para la recolección de datos en esta investigación se empleó la observación participante, durante la implementación de actividades relacionadas con la propuesta, una entrevista a la docente y una encuesta a los estudiantes. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1817 |
Appears in Collections: | Itinerario en Pedagogía de la Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Propuesta Didactica sobre el uso de la Chakana Andina.pdf | Texto completo | 2,46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.