Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1835
Title: | Propuesta educativa para la estimulación del pensamiento científico a través de la experimentación en el Subnivel 2 de Educación Inicial en el Centro de Educación Inicial “Rita Chávez de Muñoz” Cuenca- Ecuador |
Authors: | Patiño Calle, Jenny Gabriela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Saldaña Gómez, Diana Priscila |
Keywords: | Experimentación Propuesta Pensamiento Científico Educación Inicial Currículo Proposal Scientific Thinking Initial Education Curriculum |
Issue Date: | 12-Sep-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;35 |
Abstract: | This degree project belongs to the Education-Culture-Society-Science and Technology research line, it was developed based on a mixed approach that uses qualitative and quantitative techniques and instruments. The project is based on the design of an educational proposal that aims to stimulate scientific thinking, experimentation strategies, is aimed at children and at sublevel 2 of Initial Education. The study starts from a diagnosis made to teachers of the level, where little or no knowledge and application of science and / or experimentation with their groups of students is evidenced, for the elaboration of the proposal an extensive bibliographic review is carried out and it is based theoretically the use of experimentation in infants; Later an educational proposal is designed, it is given feedback by teachers of the level and finally it is delivered to the institution for its future application. This proposal constitutes a valuable report to teachers, who are the direct beneficiaries, however, it is they who are in direct contact with children, who can stimulate their development and critical, creative and scientific thinking through these experimentation strategies. |
Description: | El presente proyecto de titulación pertenece a la línea de investigación Educación-Cultura-Sociedad-Ciencia y Tecnología, se desarrolló basado en un enfoque mixto que utiliza técnicas e instrumentos cualitativos y cuantitativos. El proyecto se basa en el diseño de una propuesta educativa que pretende estimular el pensamiento científico mediante estrategias de experimentación y está dirigida a niños y niñas del subnivel 2 de Educación Inicial. El estudio parte de un diagnóstico realizado a docentes del nivel, donde se evidencia el escaso o nulo conocimiento y aplicación de la ciencia y/o experimentación con sus grupos de estudiantes, para la elaboración de la propuesta se realiza una extensa revisión bibliográfica y se fundamenta teóricamente el uso de la experimentación en los infantes; posteriormente se diseña la propuesta, la cual fue retroalimentada por docentes de Educación Inicial y finalmente entregada a la institución para su futura aplicación. Esta propuesta constituye una herramienta pedagógica para docentes y padres de familia, siendo los beneficiarios directos, niños y niñas de 3 a 5 años, sin embargo, son ellos quienes se encuentran en contacto directo con los niños, los cuales pueden estimular su desarrollo y pensamiento científico, crítico y creativo mediante actividades de experimentación. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1835 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.