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Title: Guía didáctica: Desarrollo de la capacidad atencional de los infantes de 4-5 años en el CEI Ciudad de Cuenca (Azuay-Ecuador)
Authors: Pillco Bermeo, Adrian Wilfrido
metadata.dc.contributor.advisor: Barberi Ruiz, Ormary Egleé
Keywords: Capacidad atencional
Desarrollo
Guía didáctica
Sistema de actividades
Experiencia de aprendizaje
Attentional capacity
Development
Didactic guide
Learning experience
Activity system
Issue Date: 8-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;40
Abstract: The attentional capacity of infants is one of their elementary and natural functions, relevant in the learning process, privileged by teachers and parents, even more so in the virtual modality due to the pandemic. The study revealed the need to propose a didactic guide that contributes to the development of the attentional capacity of infants from 4 to 5 years of age, through the realization of learning experiences in Sublevel 2 of the Early Education Center "Ciudad de Cuenca" (Azuay-Ecuador). The contributions of Flores (2016); Tortolero (2017); Ballesteros (2014); Hernández (2011); Batlle and Jaume, (2009), among others; allowed the theoretical foundation of the study categories. The methodological approach corresponds to the qualitative approach, of explanatory scope and field design, based on the action-research methodology. For the collection of information, participant observation and the application of interviews, directed to the teacher, were considered. The research process was focused on the teaching practice and on infants from 4 to 5 years of age. The analysis and interpretation of the information made it possible to reveal, through triangulation, the most significant aspects of the development of attentional capacity. Based on this diagnosis, the didactic guide was designed, based on a system of activities; then its application in the study context contributed to the improvement of the children's attentional capacity (emphasis on selective, sustained and divided attention). The evaluation of the activities was done through observation of the implementation process. It is concluded that there were favorable changes in the children's attentional capacity, improvement in their participation during the educational activities and their attention was sustained for a longer period of time, avoiding loss of interest. This process can be exercised at any moment of a learning experience.
Description: La capacidad atencional de los infantes es una de sus funciones elementales y naturales, relevante en el proceso de aprendizaje, privilegiado por docentes y padres de familias, más aún en la modalidad virtual debido a la pandemia. El estudio reveló la necesidad de proponer una guía didáctica que contribuya al desarrollo de la capacidad atencional de los infantes de 4 a 5 años de edad, mediante la realización de experiencias de aprendizaje en el Subnivel 2 del Centro de Educación Inicial “Ciudad de Cuenca” (Azuay-Ecuador). Los aportes de Flores (2016), Espinoza (2016); Tortolero (2017); Ballesteros (2014); Hernández (2011); Batlle y Jaume, (2009), entre otros; permitieron fundamentar teóricamente las categorías del estudio. El abordaje metodológico corresponde al enfoque cualitativo, de alcance explicativo y diseño de campo, basado en la metodología de la investigación-acción. Para la recolección de la información se consideró la observación participante y la aplicación de entrevistas, dirigida a la docente. El proceso investigativo estuvo enfocado en la práctica docente y en los infantes de 4 a 5 años de edad. El análisis e interpretación de la información permitió develar mediante la triangulación, los aspectos más significativos del desarrollo de la capacidad atencional. A partir de ese diagnóstico se diseñó la guía didáctica, basada en un sistema de actividades; luego su aplicación en el contexto de estudio contribuyó a la mejora de la capacidad atencional de los niños(as) (énfasis en la atención selectiva, sostenida y dividida). La evaluación de las actividades se hizo mediante la observación del proceso de implementación. Se concluye, que hubo cambios favorables en la capacidad atencional de los infantes, mejora en sus participaciones durante las actividades educativas y se sostuvo por mayor tiempo su atención, evitando la pérdida del interés. Se puede ejercitar este proceso en cualquier momento de una experiencia de aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1924
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