Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1932
Title: Educación emocional de los infantes de 4 a 5 años del CEI “ABC” desde los estilos de crianza de las familias: talleres de formación virtual
Authors: Macancela Lema, Erika Cristina
Tenesaca Tenesaca, María Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Machuca Moscoso, Daniela Nataly
Keywords: Educación emocional
Competencias emocionales
Estilos de crianza
Emotional education
Emotional competencies
Parenting styles
Issue Date: 8-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;48
Abstract: This research aims to work on emotional education from parenting styles, this being one of the factors that play an important role during early childhood, allowing the infant to develop emotional skills that are part of their training for the acquisition of new learnings throughout his life. However, due to the reality that arises from confinement, the family has taken the role of strengthening and guiding children from home. For this reason, it is intended to strengthen the emotional education of boys and girls between 4 and 5 years of the sublevel 2 parallel D of the Initial Education Center "AB", of the city of Cuenca-Ecuador, through virtual training workshops on parenting styles aimed at families. In the same way, the project is framed in the Action Research (IA) methodology, of an applied-descriptive type, based on a qualitative approach and a social-critical paradigm. From the different techniques and instruments applied it was possible to specify that frustration, lack of control and emotional awareness, and dependence on an adult for the execution of activities were factors that most affect the decline of the emotional competencies of infants. From this, the educational proposal called Educating and learning as a family arises. In this way, the theme becomes transcendental to work on it from an early age, since today education has focused on academics, molding infants to meet the needs of society and not their own interests, being so, that Family context is considered one of the fundamental pillars in the emotional, social and educational development of children.
Description: La presente investigación se orienta trabajar la educación emocional desde los estilos de crianza, siendo este uno de los factores que juegan un papel importante durante la primera infancia, permitiendo al infante el desarrollo de competencias emocionales que son parte de su formación para la adquisición de nuevos aprendizajes a lo largo de su vida. Sin embargo, debido a la realidad que se suscita por el confinamiento, la familia ha tomado el rol de fortalecer y orientar a los niños y niñas desde el hogar. Por ello se pretende fortalecer la educación emocional de los niños y las niñas de 4 a 5 años del subnivel 2 paralelo D del Centro de Educación Inicial “ABC” de la ciudad de Cuenca-Ecuador, mediante talleres de formación virtual sobre estilos de crianza dirigidos a las familias. De igual manera el proyecto está enmarcado en la metodología de Investigación Acción (IA), de tipo aplicada-descriptiva, partiendo de un enfoque cualitativo y un paradigma socio-crítico. La aplicación de diferentes técnicas e instrumentos aplicados se pudo precisar que la frustración, la falta de control y conciencia emocional, y la dependencia de un adulto para la ejecución de actividades fueron factores que más incidían en el retroceso de las competencias emocionales de los infantes. A partir de ello surge la propuesta educativa denominada Educando y aprendiendo en familia, de esta manera la temática se vuelve trascendental trabajarla desde las edades tempranas partiendo desde el hogar, debido a que hoy en día la educación se ha centrado en lo académico, moldeando a los infantes para solventar las necesidades de la sociedad y no en sus propios intereses, siendo así que el contexto familiar se considera uno de los pilares fundamentales en el desarrollo emocional, social y educativo de los niños y niñas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1932
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integración Curricular Erika y Cristina.pdfTexto completo1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.