Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1934
Title: Participación Familiar en la Estimulación del Lenguaje Verbal en Infantes de 4 a 5 Años del CEI Luis Cordero Crespo
Authors: Zuñiga Jara, Erika Maricela
Vacacela Ajila, Lucia Esperanza
metadata.dc.contributor.advisor: Ordoñez Urgilés, Jennifer Andrea
Keywords: Estimulación del lenguaje
Participación familiar
Estrategias didácticas
Educación Inicial
Language stimulation
Family participation
Teaching strategies
Early childhood education
Issue Date: 8-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;50
Abstract: Language is the most widely used medium used by human beings communicate their feelings, thoughts and emotions besides knowledge being acauired and transmitted through it. For this reason, this project addresses Family Participation in the stimulation of language in infants from 4 to 5 years old from CEI "Luis Cordero Crespo", wich is aimed at stimulating the development of verbal language through a support workshop for families, where various didactic strategies were presented, such as stories, pictograms, oral-facial exercises and games. In this way, it was intended to articulate forces with families, strengthening positive parenting skills to benefit infants in their language development processes. Piaget and Brunner were taken as the main theoretical references, who are the representatives of the constructivist theories and of social interaction respectively; Likewise, were Castañeda (1999), Alfaro and Badilla (2015) and Ander-Egg (1991). To develop this research process, we started from a qualitative approach, with a socio-critical paradigm and from the Action Research methodology, given that it was visualized to carry out a transformation of specific educational practices through a proposal for educational intervention; The design, implementation, evaluation and socialization of the educational intervention proposal, "Learning Together" workshop. For this, the techniques were applied: participant observation, interview and survey, with their respective data collection instruments: field diary, observation guide, interview form, survey questionnaire, estimation scale and checklist. The main results showed that by increasing family participation infants were able to improve their language skills, thanks to their interaction with significant others in their environment and to the use of didactic strategies.
Description: El lenguaje es el medio más utilizado, por el cual los seres humanos comunican sus sentimientos, pensamientos y emociones; además, a través de él se puede adquirir y transmitir conocimientos. Por tal motivo, el presente proyecto aborda la Participación familiar en la estimulación del lenguaje en infantes de 4 a 5 años del CEI “Luis Cordero Crespo”, está direccionado a estimular el desarrollo del lenguaje verbal por medio de un taller de apoyo a las familias, en donde se presentó diversas estrategias didácticas, tal es el caso de los cuentos, pictogramas, ejercicios buco faciales y el juego. De esta manera, se pretendió articular fuerzas con las familias, fortaleciendo habilidades parentales positivas para beneficiar a los infantes en sus procesos de desarrollo lingüístico. Se tomó como principales referentes teóricos a Piaget y Brunner quienes son los representantes de las teorías constructivista y de la interacción social respectivamente; asimismo, aportaron Castañeda (1999), Alfaro y Badilla (2015) y Ander-Egg (1991). Para desarrollar este proceso investigativo se partió de un paradigma socio crítico, con un enfoque cualitativo y desde la metodología Investigación Acción, puesto que, se visualizó efectuar una transformación de prácticas educativas puntuales mediante el diseño, implementación, evaluación y socialización de la propuesta de intervención educativa, taller “Aprendiendo Juntos”. Para ello, se aplicó las técnicas: observación participante, entrevista y encuesta, con sus respectivos instrumentos de recolección de datos: diario de campo, guía de observación, formulario de la entrevista, cuestionario de la encuesta, escala de estimación y lista de cotejo. Los principales resultados fueron que mediante el incremento de la participación familiar los infantes lograron mejorar sus competencias lingüísticas, gracias a la interacción con las personas significativas de su entorno y al uso de estrategias didácticas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1934
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.