Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1939
Title: Estimulación del lenguaje oral mediante estrategias didácticas en los niños y niñas de 4 a 5 años del CEI “ABC”
Authors: Gomez Saquipulla, Noemi Esmeralda
Villa Tenesaca, Nathaly Tatiana
metadata.dc.contributor.advisor: Saldaña Gómez, Diana Priscila
Keywords: Ejercicio oral
Aprendizaje verbal
Educación preescolar
Guía didáctica
Oral exercise
Verbal learning
Preschool education
Didactic guide
Issue Date: 8-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;55
Abstract: Oral language is the means of communication most used by human beings, through this they can express and make known their ideas, desires, feelings and thoughts. Therefore, early stimulation is important, since we help the infant to have an effective interaction and communication with her context, as stated by Piaget and Brunner. From this arises the present project entitled "Stimulation of oral language through didactic strategies in children from 4 to 5 years of CEI ABC" with the objective of developing a didactic guide that enhances the stimulation of oral language in boys and girls from 4 to 5 years of the parallel F of the CEI, the primary strategy being the orofacial activities. As theoretical foundations, issues about oral language are assumed, from its difficulties to the influence of Initial Education in its development, in addition, the curriculum and its relationship with the subject of study are addressed. This qualitative approach research is based on a socio- critical and descriptive paradigm, applied through action research, whose purpose is to transform educational practices through an intervention proposal, which arose from an initial diagnosis applied to the group of students. The proposal developed was titled "The magic of my voice", it was executed for 6 weeks through playful and creative activities whose results were a notable advance in the skills related to oral language of the Ecuadorian Initial Education curriculum. In conclusion, it is highlighted that it was possible to solve the identified problem, with the use of strategies, which are based on the needs and interests of children.
Description: El lenguaje oral es el medio de comunicación más utilizado por los seres humanos, mediante este pueden expresar y dar a conocer sus ideas, deseos, sentimientos y pensamientos. Por ende, es importante la estimulación a temprana edad, ya que ayudamos al infante a tener una interacción y comunicación eficaz con su contexto tal y como manifiesta Piaget y Brunner. A partir de esto surge el presente proyecto titulado “Estimulación del lenguaje oral mediante estrategias didácticas en los niños y niñas de 4 a 5 años del CEI ABC” teniendo como objetivo desarrollar una guía didáctica que potencie la estimulación del lenguaje oral en los niños y niñas de 4 a 5 años del paralelo F del CEI, siendo la estrategia primordial las actividades bucofaciales. Como fundamentos teóricos se asume temas sobre el lenguaje oral, desde sus dificultades hasta la influencia de la Educación Inicial en el desarrollo del mismo, además se aborda el currículo y su relación con el tema de estudio. Esta investigación de enfoque cualitativo se basa en un paradigma socio crítico y descriptivo, aplicado mediante la investigación acción, cuyo propósito es transformar las prácticas educativas mediante una propuesta de intervención, la cual surgió de un diagnóstico inicial aplicado al grupo de estudiantes. La propuesta desarrollada se tituló “La magia de mi voz”, fue ejecutada durante 6 semanas mediante actividades lúdicas y creativas cuyos resultados fueron un notable avance en las destrezas relacionadas al lenguaje oral del currículo de Educación Inicial del Ecuador. Como conclusión se resalta que se logró dar solución a la problemática identificada, con la utilización de estrategias, la cual parte de las necesidades e intereses de los niños y niñas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1939
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estimulación del lenguaje oral mediante estrategias didácticas en los niños y niñas de 4 a 5 años.pdfTexto completo2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.