Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2369
Title: Cuadernillo de actividades para el fortalecimiento del desarrollo emocional de los niños de 4 a 5 años del Centro de Educación Inicial “Alonso Torres”
Authors: Salto Sari, Jessica Elizabeth
Ureña Ludeña, Nancy Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Ullauri Ullauri, Carol Ivone
Keywords: Desarrollo emocional
Enseñanza-aprendizaje
Relaciones interpersonales
Material didáctico
Emotional development
Teaching-learning
Interpersonal relationships
Didactic material
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;73
Abstract: The purpose of this research was to contribute to the emotional development in the teachinglearning process of children from 4 to 5 years of age at the "Alonso Torres" Early Education Center by means of an activity booklet. Since, during the pre-professional practices it was visualized that this aspect was limited in certain virtual encounters. Therefore, to theoretically base the study, Bravo (2017), who emphasizes the concept of emotional development and, in turn, Goleman (1996) and Bisquerra (2000), provide a classification of emotions, which were an essential part to define the systematization of categories, were taken as references. Similarly, the qualitative approach was used for this study, with a socio-critical paradigm and a methodology focused on Action Research, in order to change the reality of the subjects of study. At the same time, the respective categorization was established, which guided the diagnosis of the emotional development of the infants, by means of observation and interview techniques. In this sense, with the information obtained, the general qualitative data analysis model was carried out and the results were the lack of activities focused on strengthening emotional development, the importance of implementing didactic resources and peer interaction. For this reason, a proposal called "The world of emotions" was developed, which was applied for five to six weeks and then evaluated. From this intervention, it was deduced that the activities carried out awakened the interest and curiosity of the children and contributed to improve intra and interpersonal relationships. In addition, the resources used were accessible and appropriate to the age of the children, all this allowed a strengthening of the emotional development of the infants in the teaching-learning process.
Description: La presente investigación tuvo como finalidad contribuir al desarrollo emocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los niños de 4 a 5 años del Centro Educación Inicial “Alonso Torres” por medio de un cuadernillo de actividades. Puesto que, durante las prácticas preprofesionales se visualizó que este aspecto se encontraba limitado en ciertos encuentros virtuales. Por lo que, para fundamentar teóricamente el estudio, se tomó como referentes a Bravo (2017) quien hace énfasis al concepto de desarrollo emocional y, a su vez, Goleman (1996) y Bisquerra (2000), brindan una clasificación sobre a las emociones, las cuales formaron parte esencial para definir la sistematización de categorías. De igual modo, para este estudio se utilizó el enfoque cualitativo, con un paradigma socio-crítico y una metodología enfocada en la Investigación-Acción, a fin de cambiar la realidad de los sujetos de estudio. A su vez, se estableció la respectiva categorización, misma que orientó para el diagnóstico del desarrollo emocional de los infantes, por medio de técnicas de observación y entrevista. En este sentido, con la información obtenida, se procedió a efectuar el modelo de análisis datos cualitativos generales y se tuvo como resultados la falta de actividades enfocadas en el fortalecimiento del desarrollo emocional, la importancia de implementar recursos didácticos y la interacción entre pares. Por tal motivo, se elaboró la propuesta denominada “El mundo de las emociones”, que se aplicó entre cinco a seis semanas y se procedió con la evaluación. De esta intervención, se dedujo que las actividades efectuadas despertaron el interés, curiosidad de los niños y contribuyó a mejorar las relaciones intra e interpersonales. Además, los recursos que se utilizaron eran accesibles y adecuados a la edad de pequeños, todo esto, permitió un fortalecimiento en el desarrollo emocional de los infantes en el proceso de enseñanzaaprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2369
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.