Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2737
Title: | Inclusión Educativa en el Ámbito Identidad y Autonomía de los niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial Alberto Astudillo Montesinos. |
Authors: | Calle Ulloa, María Catalina Flores Solórzano, Angelina Salome |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calle García, Tania Monserrath |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | Infancia Inclusión Diversidad Identidad Autonomía Childhood Inclusion Diversity Identity Autonomy |
Issue Date: | 19-Sep-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;111 |
Abstract: | The present research called” Educational Inclusion in the field of Identity and Autonomy of children from 3 to 4 years of age the “Alberto Astudillo Montesinos” Early Education Center, aims to contribute to Educational Inclusion through the application of a didactic guide with inclusive strategies in the field of Identity and Autonomy. In this research some authors were cited who talked about inclusion such as Delgado, Cabrera et al, Loor et al, Muñoz, among other authors. The research approach is qualitative, with a socio-critical paradigm, an action research methodology. Instruments were used for the collection of information such as interviews, surveys, observation guides, field diaries, etc. Through this study it was possible to know that the children did not have enough materials and therefore did not perform the activities and were excluded from them, a didactic guide was proposed containing innovative activities totally inclusive and with diversity that provide children with a better relationship with others when performing the activities and that call their attention to strengthen their identity and autonomy from early childhood, this didactic guide is a very good resource as this serves teachers who can apply these activities for a good environment and totally inclusive when teaching. |
Description: | La presente investigación llamada “Inclusión Educativa en el Ámbito Identidad y Autonomía de los niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos”, tiene como finalidad aportar a la Inclusión Educativa mediante la aplicación de una guía didáctica con estrategias inclusivas en el ámbito de Identidad y Autonomía. En esta investigación se citaron a algunos autores que hablaron sobre la inclusión como Delgado, Cabrera et al, Loor et al, Muñoz, entre otros autores. El enfoque de la investigación es cualitativo, con un paradigma sociocrítico, una metodología de investigación acción. Se utilizaron instrumentos para la recolección de la información como la entrevista, encuesta, guías de observación, diarios de campo, etc. Mediante este estudio se permitió conocer que los niños no contaban con los suficientes materiales y por ende no realizaban las actividades y se excluían de las mismas, se planteó una guía didáctica en donde contengan actividades innovadoras totalmente inclusivas y con diversidad que brinden a los niños una mejor relación con los demás al momento de realizar las actividades y que les llame la atención para ir fortaleciendo su identidad y autonomía desde la primera infancia, esta guía didáctica es un muy buen recurso ya que esto les sirve a los docentes quienes pueden aplicar estas actividades para un buen ambiente y totalmente inclusivo al momento de dar clase. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2737 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEI111.pdf | Texto completo | 2,88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.