Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2770
Title: Desarrollo de la motricidad fina mediante las técnicas grafoplásticas en niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo”
Authors: Cajisaca Inga, Erika Johanna
Orellana Sarmiento, Gabriela Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Machuca Moscoso, Daniela Nataly
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial.
Keywords: Motricidad fina
Aprendizaje significativo
Grafoplástica
Destrezas
Habilidades
Creatividad
Recursos naturales
Fine motor skills
Significant learning
Graphoplastic
Skills
Abilities
Creativity
Natural Resources
Issue Date: 19-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;132
Abstract: The objective of this Curricular Integration Work called Development of fine motor skills through graphoplastic techniques in children from 3 to 4 years old at the "Alberto Astudillo" Early Education Center, Cuenca-Ecuador, was to implement a booklet with activities for the development of fine motor skills through graphoplastic techniques in the area of Artistic Expression in the group from 3 to 4 years old, parallel B of the Alberto Astudillo Early Education Center. The research was theoretically based on several authors who contributed to the development of the research. The research approach is qualitative, with a socio-critical paradigm, applied and with an Action Research methodology. A table of diagnostic categories was used with the use of data collection techniques and instruments such as the field diary, participant observation, checklist and interview script. The study made it possible to learn about each of the children's difficulties, and for this reason it was proposed to carry out an educational intervention proposal based on 10 learning experiences that contribute to the development of fine motor skills through the use of plastic techniques for children from 3 to 4 years of age from Sublevel 2 parallel "B" of the "Alberto Astudillo" Early Education Center, and that these experiences serve as support for both the teacher and the family involved in the education of their children. The result of the implementation is fulfilled to the letter, since it worked positively and met each of the objectives that were proposed. Finally, it was concluded that if all the proposed objectives were met, the intervention proposal was very useful because the infants were able to comply with the skills and also improved the difficulty of fine motor skills, we also recommend that more research should be done, that is, to seek new learning strategies that help fine motor skills and that children experience and above all make use of the resources of the environment and not just stay in the worksheets.
Description: El presente Trabajo de Integración Curricular denominado Desarrollo de la motricidad fina mediante las técnicas grafoplásticas en niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo”, Cuenca-Ecuador, tuvo como objetivo Implementar una cartilla con actividades para el desarrollo de la motricidad fina mediante las técnicas grafoplásticas el Ámbito de Expresión Artística en el grupo de 3 a 4 años, paralelo B del Centro de Educación Inicial Alberto Astudillo. La investigación su fundamentó teóricamente con varios autores que aportaron en el desarrollo de la investigación. El enfoque de la investigación es cualitativo, con un paradigma socio-crítico, de tipo aplicada y con una metodología de Investigación Acción. Se empleó un cuadro de categorías diagnósticas con el uso de técnicas e instrumentos de recolección de información como el diario de campo, observación participante, lista de cotejo y el guion de entrevista. El estudio permitió conocer cada una de las dificultades de los de los niños, por esta razón se planteó realizar una propuesta de intervención educativa basada en 10 experiencias de aprendizaje, que contribuyan en el desarrollo de la motricidad fina mediante el uso de las técnicas plásticas para los niños y niñas de 3 a 4 años del Subnivel 2 paralelo “B” del Centro Educación Inicial “Alberto Astudillo” y que estas experiencias sirvan de apoyo tanto para la docente y la familia involucrada en la educación de sus hijos. El resultado de la implementación se cumple al pie de la letra, ya que se trabajó positivamente y se cumplieron cada uno de los objetivos que estaban propuestos. Finalmente, se llegó a la conclusión de que si se cumplieron con todos los objetivos propuestos, nos sirvió mucho la propuesta de intervención ya que los infantes lograron cumplir con las destrezas y así también mejoraron la dificultad de la motricidad fina, también recomendamos que se debe de investigar más, es decir, buscar nuevas estrategias de aprendizaje que ayuden a la motricidad fina y que los niños vivencien y más que todo hagan uso de los recursos del medio y no solo quedarse en las hojas de trabajo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2770
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC-CAJISACA - ORELLANA.pdfTexto completo3,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.