Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2777
Title: Land art para el desarrollo de la expresión artística en niños de 4 a 5 años del Centro de Educación Inicial “ABC”
Authors: Erráez Pacheco, Laura Marisol
López Lucero, Jessica Nicol
metadata.dc.contributor.advisor: Saldaña Gómez, Diana Priscila
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial.
Keywords: Medio ambiente
Arte
Educación preescolar
Environment
Art
Pre-school education
Issue Date: 19-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;136
Abstract: The present work entitled Land art for the development of artistic expression in children from 4 to 5 years of age at the "ABC" Initial Education Centre was aimed at developing the artistic expression of children, with the implementation of activities focused on the Land art technique. For the research was carried out a systematization of different theoretical references on artistic expression, which took into account authors such as Vigotsky, Piaget and Gardner. Similarly, the Land art and the materials of the natural environment that can be used to create artistic works at the Initial level, by the authors Alsina and Salgado (2018) were addressed. The study responds to a qualitative approach, under the socio-critical paradigm, with an action research design and applied and field type. At the same time, a table of categories and diagnostic subcategories was designed, in which techniques and tools for obtaining information such as the interview, observation, field diaries, the question script and the observation guide are proposed. The research revealed that the development of artistic expression in the children of Initial 2E was rarely applied, and the activities were not focused on enhancing creativity and imagination. For this reason, an educational intervention proposal was designed, which consisted of the preparation of a didactic guide with activities focused on the technique of the Land art, with the aim of improving communication, and to promote artistic expression in a free way and in turn they serve as a resource for teachers who want to work with nature materials. The result that was achieved with the educational intervention was favorable, because it was possible to meet all the parameters raised throughout the research as theoretical, methodological and organizational.
Description: El presente trabajo titulado Land art para el desarrollo de la expresión artística en niños de 4 a 5 años del Centro de Educación Inicial “ABC”, tuvo la finalidad de desarrollar la expresión artística de los niños y niñas, con la implementación de actividades enfocadas en la técnica del Land art. Para la investigación se realizó una sistematización de diferentes referentes teóricos sobre la expresión artística, en la que se tomó en cuenta autores como Vigotsky, Piaget y Gardner. De igual manera se abordó el Land art y los materiales del medio natural que se pueden utilizar para crear obras artísticas en el nivel Inicial, de los autores Alsina y Salgado (2018). El estudio responde a un enfoque cualitativo, bajo el paradigma socio-crítico, con un diseño de investigación acción y de tipo aplicada y de campo. A la vez, se diseñó un cuadro de categorías y subcategorías diagnósticas, en la que se plantean técnicas e instrumentos para la obtención de información tales como la entrevista, la observación, los diarios de campo, el guion de preguntas y la guía de observación. Mediante la investigación se pudo conocer que el desarrollo de la expresión artística en los niños y niñas del Inicial 2E, se aplicaban con poca frecuencia, además las actividades no se enfocaban en potenciar la creatividad e imaginación. Por ello, se diseñó una propuesta de intervención educativa, que consistió en la elaboración de una guía didáctica con actividades enfocadas en la técnica del Land art, con la finalidad de mejorar la comunicación, y de fomentar la expresión artística de manera libre y a su vez las mismas sirvan como un recurso para las docentes que quieran trabajar actividades con materiales de la naturaleza. El resultado que se logró con la intervención educativa fue favorable, porque se pudo cumplir con todos los parámetros planteados a lo largo de la investigación como teórico, metodológico y organizativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2777
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO-DE-TITULACIÓN-DE-ERRÁEZ-Y-LÓPEZ..pdfTexto completo3,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.