Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2778
Title: Estimulación del lenguaje oral a través del método pedagógico musical Orff en niños de 3 y 4 años de la U.E. “Ciudad de Cuenca”
Authors: Avilés Campoverde, Jessica Eugenia
Cambizaca Sánchez, Alexandra Maribel
metadata.dc.contributor.advisor: Yánez Rodríguez, Marcos Alejandro
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial.
Keywords: Educación Inicial
Estimulación del lenguaje oral
Método pedagógico musical Orff
Plan de clase
Initial Education
Stimulation of oral language
Orff musical pedagogical method
Class plan
Issue Date: 19-Sep-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;137
Abstract: Oral language during preschool childhood makes it easier for the infant to express their knowledge, emotions and interests, especially contributes to communication. That is why in this research an analysis is carried out about oral linguistic development in students from 3 to 4 years of Initial Education Sublevel 2 of the "Ciudad de Cuenca" educational unit. Once the problem has been evidenced, thanks to the pre-professional practices, the theoretical construction is carried out for the study of each of the variables. The information was collected from journals, books, thesis, articles and other research. In addition, several positions were addressed internationally, nationally and regionally about oral language and the Orff method. Based on the problem already identified, the general objective was addressed: To propose a class plan to stimulate oral language using the Orff method in children from 3 to 4 years old of the Initial Level Sublevel 2 of the "Ciudad de Cuenca" Educational Unit. The focus of this research is essentially qualitative and a socio-critical paradigm is decreed through action research. Once the Methodology was established, the relevant instruments were developed to collect the information, such as: field diary, interviews and the PLON-R Test. Through these instruments, it was possible to know the problem and then proceed to carry out the analysis of the object of study and then raise the proposal. It is highlighted as a result that it is important to stimulate oral language from an early age through innovative strategies that motivate and attract the attention of students. That is why favorable results were obtained in this research, that is, there were progressive changes in the oral language of the students. On the other hand, the Orff musical pedagogical method was of great relevance, since it allowed the stimulation of oral language, in addition to experiencing the characteristics (rhythm, music and word) of the method.
Description: El lenguaje oral durante la infancia preescolar facilita que el infante exprese sus conocimientos, emociones e intereses, sobre todo contribuye en la comunicación. Es por eso que en esta investigación se realiza un análisis acerca del desarrollo lingüístico oral en los estudiantes de 3 a 4 años de Educación Inicial Subnivel 2 de la Unidad Educativa “Ciudad de Cuenca”. Una vez evidenciado el problema, gracias a las prácticas pre profesionales se procede a realizar la construcción teórica para el estudio de cada una de las variables. La información se recopiló de revistas, libros, tesis, artículos y otras investigaciones. Además, se abordó varias posturas de manera internacional, nacional y regional acerca del lenguaje oral y el método Orff. A partir de la problemática ya identificada se abordó el objetivo general: Estimular el lenguaje oral a través del método pedagógico musical Orff amediante planes de clase en el ámbito de comprensión y expresión del lenguaje en niños de 3 a 4 años de Nivel Inicial Subnivel 2 de la Unidad Educativa ¨Ciudad de Cuenca¨. El enfoque de esta investigación es esencialmente cualitativo y se decreta un paradigma socio crítico a través de la investigación acción. Una vez fijada la metodología se procedió a la elaboración de los instrumentos pertinentes para recolectar la información, tales como: diario de campo, entrevistas y el Test PLON-R. Mediante estos instrumentos se pudo conocer la problemática y luego proceder a realizar el análisis del objeto de estudio y así posteriormente plantear la propuesta. Se destaca como resultado que es importante estimular el lenguaje oral desde edades tempranas mediante estrategias novedosas que motiven y llamen la atención a los educandos. Es por ello, que en esta investigación se obtuvieron resultados favorables, es decir hubo cambios progresivos en cuanto al lenguaje oral de los estudiantes. Por otro lado, el método pedagógico musical Orff fue de gran relevancia, puesto que, permitió la estimulación del lenguaje oral, además de experimentar las características (ritmo, música y palabra) del método.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2778
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC18EI.pdfTexto completo3,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.