Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3101
Title: | Aplicación de actividades lúdicas para fortalecer el proceso de prelectura y preescritura en niños de preparatoria de la Unidad Educativa “Santa Rosa” |
Authors: | Chuya Inga, Ruth Angelica Pillco Guaraca, Valeria Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Quintero Arjona, Gisela Consolación |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | Metodología Prelectura Preescritura Actividades lúdicas Methodology Pre-reading Pre-writing Playful activities |
Issue Date: | 26-Nov-2023 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;183 |
Abstract: | The present work of curricular integration (TIC), entitled "Application of playful activities to strengthen the process of pre-reading and pre-writing in high school children of the Santa Rosa Educational Unit", has as general objective to propose playful activities as a strategy to strengthen pre-reading and pre-writing in high school children, parallel "A" of the Santa Rosa Educational Unit. The origin of the topic is based on what was observed during the pre-professional immersion practices carried out in the Santa Rosa canton of the city of Ambato. Some theoretical references were investigated on the described topic, as well as the importance of oral and written language, literacy and types of linguistic awareness, we have the high school curriculum (Ministry of Education of Ecuador, 2016), which guides, organizes and controls on the activities to be developed within the educational processes to achieve the objectives of the same, that is, that they acquire significant learning within their formation as integral and autonomous beings. Similarly, authors such as López (2020), Márquez, (2017), Ortiz, (2020), among others, allowed addressing the importance of pre-reading and pre-writing as fundamental topics for the development of children. The study is based on the postulates of Piaget, Frank Smith and Ovide Decroly, who emphasize the importance of reading and writing for an adequate development. The selected method was action research where two interviews and observation guides were applied. The results obtained showed that the ludic activities favored the learning of pre-reading and pre-writing of high school children, parallel "A" afternoon of the "Santa Rosa" Educational Unit, since they are one of the best ways to teach, thanks to the methodology of the teacher and the activities proposed as reinforcement by the interns, helped the children to consolidate the information. The activities applied allowed contributing at the morphological, semantic, syntactic, lexical and pragmatic levels. This fluency at the verbal and written level allows the children to develop, since by reading and writing they continue to learn a great deal of knowledge that can be applied in their daily lives. |
Description: | El presente trabajo de integración curricular (TIC), titulado “Aplicación de actividades lúdicas para fortalecer el proceso de prelectura y preescritura en niños de preparatoria de la Unidad Educativa Santa Rosa”, tiene como objetivo general proponer actividades lúdicas como estrategia para el fortalecimiento de la prelectura y preescritura en los niños de preparatoria, paralelo “A” de la Unidad Educativa Santa Rosa. El origen del tema es a partir de lo observado durante las prácticas preprofesionales de inmersión realizadas en el cantón Santa Rosa de la ciudad de Ambato. Se investigó algunos referentes teóricos sobre el tema descrito, así como la importancia del lenguaje oral y escrito, la lectoescritura y los tipos de conciencias lingüísticas, se tiene al currículo de preparatoria (Ministerio de Educación del Ecuador, 2016), el cual guía, organiza y controla sobre las actividades a desarrollarse dentro de los procesos educativos para lograr los objetivos del mismo, es decir, que adquieran aprendizajes significativos dentro de su formación como seres integrales y autónomos. De igual forma, autores como López (2020), Márquez, (2017), Ortiz, (2020), entre otros, permitieron abordar la importancia de la prelectura y preescritura como temas fundamentales para el desarrollo de los niños. El estudio se fundamenta en los postulados de Piaget, Frank Smith y Ovide Decroly, quienes recalcan la importancia de la lectura y escritura para un adecuado desarrollo. El método seleccionado fue la investigación acción donde se aplicaron dos entrevistas y las guías de observación. Los resultados obtenidos evidenciaron que las actividades lúdicas favorecieron en el aprendizaje de la prelectura y preescritura de los niños de preparatoria, paralelo “A” vespertino de la Unidad Educativa “Santa Rosa”, pues son una de las mejores formas de enseñar, gracias a la metodología de la docente y las actividades planteadas como refuerzo por parte de las practicantes, ayudaron a los niños a consolidar la información. Las actividades aplicadas permitieron contribuir a nivel morfológico, semántico, sintáctico, léxico y pragmático. Esta fluidez a nivel verbal y escrito permite que los niños se desarrollen, pues al leer y escribir continúan aprendiendo un sin número de saberes que podrán aplicarlo en su vida cotidiana. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3101 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Aplicación de actividades lúdicas para fortalecer el proceso de prelectura y preescritura.pdf | Texto completo | 3,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.