Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3105
Title: Rincón de arte con pertinencia cultural para contribuir con la expresión artística de los infantes de 3 a 5 años de EEIB Mushuc Ñan (Tungurahua)
Authors: Loyola Chacho, Emily Lizbeth
Sangolqui Vintimilla, Paola Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Barberi Ruiz, Ormary Eglee
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: Educación intercultural
Infancia
Arte
Pertinencia cultural
Intercultural education
Childhood
Art
Teaching
Issue Date: 23-Aug-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;184
Abstract: The design and implementation of culturally relevant learning environments in Early Childhood Education and particularly in Community Family Child Education is a priority from the pedagogical, curricular and didactic point of view in order to provide the youngest members of society with integrated learning since motor skills cognitive development, autonomy, expressiveness among others. Can be worked on through different topics. For this reason the objective of this research was to propose an art corner called "Ñuka Kawsayka Ruraymikan" with cultural relevance for the development of artistic expression of children from 3 to 5 years old in the classroom of Community Family Child Education of the Intercultural Bilingual Education School Mushuc Ñan (Tungurahua, Ecuador) based on didactic activities with the grapho-plastic technique given that the poor organization of the spaces in consideration of elements of the socio-cultural context was evidenced. The conceptual theoretical references for the research were based on the Ministry of Education, Morán, Lavanchy, Borbor, Ibáñez, Díaz, among other authors, which address artistic expression, learning corners, art corner and cultural relevance since these topics helped to solve the problem detected. The research corresponds to the socio-critical paradigm from a qualitative approach and as a methodology Action Research. Likewise the techniques were the participant observation, the interview and the exploration guides which were directed to the teacher, mother of the family and the community. It is worth mentioning that each technique had its own instrument with the purpose of identifying the problem and subsequently give an answer to such situation. After the respective analysis the proposal was designed, implemented and evaluated responding to the objectives set out in the research in order to allow children to express their feelings, ideas, emotions or thoughts through the grapho-plastic technique and the art corner, respecting and revaluing their own culture.
Description: El diseño e implementación de ambientes de aprendizaje en la Educación Inicial pertinentes culturalmente y de manera particular en la Educación Infantil Familiar Comunitaria es una prioridad desde lo pedagógico, curricular y didáctico para brindar a los más pequeños de la sociedad un aprendizaje integrado, pues a través de diversos temas se puede trabajar la motricidad, el desarrollo cognitivo, la autonomía, la expresividad entre otros. Por tal motivo, en la presente investigación se planteó como objetivo, Proponer un rincón de arte denominado “Ñuka Kawsayka Ruraymikan” con pertinencia cultural para el desarrollo de la expresión artística de las niñas y niños de 3 a 5 años del aula de Educación Infantil Familiar Comunitaria de la Escuela de Educación Intercultural Bilingüe Mushuc Ñan (Tungurahua, Ecuador), basado en actividades didácticas con la técnica grafo plástica, dado que se evidenció la poca organización de los espacios en consideración a elementos del contexto socio-cultural. Los referentes teóricos conceptuales para la investigación se basaron en el Ministerio de Educación, Morán, Lavanchy, Borbor, Ibáñez, Díaz, entre otros autores, los cuáles abordan sobre la expresión artística, rincones de aprendizaje, rincón de arte y pertinencia cultural, ya que estos temas ayudaron a solucionar el problema detectado. La investigación corresponde al paradigma socio crítico, desde un enfoque cualitativo y como metodología, la Investigación Acción. Así mismo, las técnicas fueron la observación participante, la entrevista y las guías de exploración, las cuales estuvieron dirigidas a la docente, madre de familia y a la comunidad, cabe aludir que cada técnica tuvo su propio instrumento con el afán de identificar la problemática y posteriormente dar respuesta a dicha situación. Luego del respectivo análisis se diseñó, implementó y evaluó la propuesta, dando respuesta a los objetivos planteados en la investigación con el fin de permitir que los niños y niñas puedan expresar sus sentimientos, ideas, emociones o pensamientos a través de la técnica grafo plástica y el rincón de arte, respetando y revalorizando su propia cultura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3105
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rincón de arte con pertinencia cultural para contribuir con la expresión artística.pdfTexto completo3,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.