Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3126
Title: Taller de estimulación al pensamiento creativo con la técnica de provocación mediante el enfoque Reggio Emilia en Inicial II “A” de la Escuela de Educación General Básica “San Francisco de Peleusí de Azogues”
Authors: Segarra Caguana, Leslie Stefany
Sicha Suconota, Celia Irene
metadata.dc.contributor.advisor: Pillajo Tufiño, Mariela Alexandra
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: Pensamiento creativo
Creatividad
Estimulación
Provocaciones
Educación
Infantes
Análisis
Creative thinking reativity
Creativity
Stimulation
Provocations
Education
Infants
Aanalysis
Issue Date: 25-Aug-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;194
Abstract: Thought and creativity are important aspects of the integral development of every human being, this is expressed in each action that unfolds around an appropriate environment and stimulus. This curricular integration project focuses on creative thinking, stimulation and the technique of provocations in infants from 4 to 5 years of the level of Initial II parallel "A" of the School of Basic General Education "San Francisco de Peleusí de Azogues”. Whose objective is to learn about these three themes, proposing a workshop that stimulates creative thinking, applying the technique of provocations with the "Reggio Emilia" approach. To develop the cognitive abilities of infants, since these favor reflections and the ability of each subject to solve problems that arise daily, providing a diversified range of strategies and procedures that respond to each situation. At the methodological level, it was based on the socio-critical paradigm, with a qualitative approach, where the IAP Participatory Action Research was applied, which allowed the collection of close-up information, which was obtained with the application of techniques such as participant, direct observation and the interview. , using instruments such as field diaries, observation guide and question guide. Indeed, after the analysis of the information obtained from the diagnosis, it results in a decline in critical analysis and creative participation on the part of infants, in addition to a lack of motivation and stimulation for creative thinking, in addition, infants do not manage their ideas fluently. , thoughts and emotions. In conclusion, by stimulating creative thinking from the early stages of education, the necessary bases are laid so that the infant becomes more independent of his way of thinking, improving his reasoning and to solve a problem that provides more than one original solution. Finally, it is expected to obtain positive results, where learning based on experimentation, reasoning and imagination is built.
Description: El pensamiento y creatividad son aspectos importantes del desarrollo integral de todo ser humano, esta se expresa en cada acción que se despliega en torno a un ambiente y estímulo adecuado. El presente proyecto de integración curricular se centra en el pensamiento creativo, la estimulación y la técnica de provocaciones en infantes de 4 a 5 años del nivel de Inicial II paralelo “A” de la Escuela de Educación General Básica “San Francisco de Peleusí de Azogues”. Cuyo objetivo es conocer sobre estas tres temáticas, proponiendo un taller que estimule el pensamiento creativo, aplicando la técnica de provocaciones con el enfoque “Reggio Emilia”. Para desarrollar las habilidades cognitivas de los infantes, ya que estas favorecen a la reflexión y la capacidad que tiene cada sujeto para resolver los problemas que se presentan cotidianamente, proporcionando un abanico diversificado de estrategias y procedimientos que dan respuesta a cada situación. A nivel metodológico se basó en el paradigma sociocrítico, con un enfoque cualitativo, donde se aplicó la Investigación Acción Participativa IAP, que permitió cosechar información de primer plano, la que se obtuvo con la aplicación de técnicas como la observación participante, directa y la entrevista, utilizando instrumentos como los diarios de campo, guía de observación y guía de preguntas. En efecto, tras el análisis de la información obtenida del diagnóstico, da como resultado una decadencia de análisis crítico y de participación creativa por parte de los infantes, además escasez de motivación y estimulación al pensamiento creativo, además, los infantes no gestionan fluidamente sus ideas, pensamientos y emociones. En conclusión, al estimular el pensamiento creativo desde las primeras etapas de la educacion se funda bases necesarias para que el infante se haga mas independiente de su manera de pensar, mejorando su razonamiento y para resolver un problema proporciones mas de una solución original.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3126
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Taller de estimulación al pensamiento creativo.pdfTexto completo2,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.