Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3491
Title: Prevención del abuso sexual en infantes de 4 a 5 años de la Escuela de Educación Básica Enriqueta Cordero Dávila.
Authors: Ludizaca Ortiz, Grace Nicole
Loja Chillogallo, Kevin Alexander
Loja Torres, Darwin Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: González Sanmartín, Vilma Azucena
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: Abuso sexual
actividades creativas
niños
prevención
Sexual abuse
creative activities
children
prevention
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;230
Abstract: Prevention of child sexual abuse is essential in various settings, not only in educational institutions, but also in homes and the community at large. This study, aimed at teachers, highlights the relevance of preventing and supporting victims of sexual abuse. It arises from the confirmation of a poor understanding of preventive measures in an educational institution, where it was observed that children had limited knowledge about caring for their bodies. The main objective is to develop an activity plan to prevent sexual abuse in children from Sublevel 2 of the Enriqueta Cordero Dávila Basic Education School. This project addresses various areas, including psychosexual development according to Cornaglia, Giberti and Freud, typologies of child sexual abuse according to the OMS and the Comprehensive Criminal Organic Code, and physical and non-physical indicators of child sexual violence. A qualitative approach is used, using the case study as a method, we have different techniques and instruments such as participant observation, interviews, field diaries, observation guides and questions. The importance of educating children in a playful way about preventing sexual abuse is highlighted, thus promoting their comprehensive development.
Description: Prevención abuso sexual infantil es esencial en diversos entornos, no solo en las instituciones educativas, sino también en los hogares y la comunidad en general. Este estudio, dirigido a docentes, destaca la relevancia de prevenir y apoyar a las víctimas de abuso sexual. Surge de la constatación de una escasa comprensión de las medidas preventivas en una institución educativa, donde se observó que los niños tenían un conocimiento limitado sobre el cuidado de su cuerpo. El objetivo principal es elaborar un plan de actividades para prevenir el abuso sexual en niños del Subnivel 2 de la Escuela de Educación Básica Enriqueta Cordero Dávila. Este proyecto aborda diversas áreas, incluyendo el desarrollo psicosexual según Cornaglia, Giberti y Freud, las tipologías de abuso sexual infantil según la OMS y el Código Orgánico Integral Penal, y los indicadores físicos y no físicos de violencia sexual infantil. Se emplea un enfoque cualitativo, utilizando como método al Estudio de caso, contamos con diferentes técnicas e instrumentos tales como la observación participante, la entrevista, los diarios de campo, guías de observación y de preguntas. Se destaca la importancia de educar a los niños de manera lúdica sobre prevenir abuso sexual, promoviendo así su desarrollo integral
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3491
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integración Curricular.pdftexto completo3,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.