Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3624
Title: La integración de destrezas con criterio de desempeño desde el área de Lengua y Literatura: propuesta interdisciplinaria.
Authors: Moreno Acevedo, Ana Lucia
metadata.dc.contributor.advisor: Ponce Naranjo, Ivonne Eulalia
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Interdisciplinariedad
Destrezas con Criterio de Desempeño
Lengua y Literatura
Aprendizaje Basado en Proyectos
Interdisciplinarity
Performance Criterion Skills
Language and Literature
Project-Based Learning
Issue Date: 23-Aug-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PLL;111
Abstract: The research addresses the problems observed during pre-professional internships in an educational institution in Cuenca. In these internships, it was detected that Language and Literature classes were disconnected from other areas of knowledge, thus limiting the development of skills and meaningful learning of students. The general objective is to determine how skills are developed with performance criteria in the area of Language and Literature from an interdisciplinary approach in the Seventh Year of General Basic Education. For this purpose, the methodology is described starting from the socio-critical paradigm with a qualitative approach through action research with the techniques and instruments of data collection such as participant observation, interviews, field diaries, observation guide and analysis of documents that help to collect and analyze data. The research proposes a solution through the implementation of an interdisciplinary proposal for the integration of content and collaboration between different areas of knowledge. The results of the research were satisfactory because the students complied with the development of skills with performance criteria with an interdisciplinary approach in the different areas proposed. The conclusions and recommendations emphasize the need to continue exploring and applying interdisciplinary approaches in the educational curriculum to improve the quality of teaching and learning in the school context.
Description: La investigación aborda la problemática observada durante las prácticas preprofesionales en una institución educativa en Cuenca. En estas prácticas, se detectó que las clases de Lengua y Literatura estaban desconectadas de otras áreas del conocimiento, limitando así el desarrollo de destrezas y el aprendizaje significativo de los estudiantes. El objetivo general es determinar cómo se desarrollan las destrezas con criterio de desempeño en el área de Lengua y Literatura desde un enfoque interdisciplinario en el Séptimo Año de Educación General Básica. Para ello, se describe la metodología partiendo desde el paradigma sociocrítico con un enfoque cualitativo mediante la investigación-acción con las técnicas e instrumentos de recolección de información como observación participante, entrevistas, diarios de campo, guía de observación y análisis de documentos que ayudan a recolectar y analizar datos. La investigación propone una solución mediante la implementación de una propuesta interdisciplinaria para la integración de contenidos y la colaboración entre distintas áreas del conocimiento. Los resultados de la investigación fueron satisfactorios porque los estudiantes cumplieron con el desarrollo de las destrezas con criterio de desempeño con enfoque interdisciplinar en las distintas áreas propuestas. Las conclusiones y recomendaciones enfatizan la necesidad de continuar explorando y aplicando enfoques interdisciplinarios en el currículo educativo para mejorar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje en el contexto escolar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3624
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFEB-PLL-111.pdfTexto completo2,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.