Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3632
Title: El Diseño universal para el aprendizaje para el fomento de la educación inclusiva desde el área de Estudios Sociales.
Authors: Chuva Yanza, Bryan Fernando
Peña Quichimbo, Boris Mateo
metadata.dc.contributor.advisor: Mendoza Carmona, Blanca Edurne
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Educación Inclusiva
Estrategias de Inclusión
Diseño Universal para el Aprendizaje
Inclusive Education
Inclusion Strategies
Universal Design for Learning
Issue Date: 23-Aug-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;265
Abstract: The present research focuses on the implementation of Universal Design for Learning (UDL) to promote inclusive education in the area of Social Studies in the third year of Basic General Education (EGB). The identified problem addresses the need to ensure equitable access to education and foster inclusion in the classroom. The main objective of the study is to promote inclusive education through the effective application of UDL. This qualitative research is supported by action research and employs techniques and instruments such as field diaries, interviews, surveys, and document analysis to gain a deep understanding of the educational context and inclusive practices. The main findings indicate that the implementation of UDL facilitates the development of cognitive and social skills, improving the participation and performance of all students. Additionally, it was observed that UDL contributes to the creation of a positive and collaborative school environment, promoting a culture of respect and appreciation for diversity.
Description: La presente investigación se centra en la implementación del Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) para promover la educación inclusiva en el área de Estudios Sociales en el tercer año de Educación General Básica (EGB). El problema identificado aborda la necesidad de asegurar un acceso equitativo a la educación y fomentar la inclusión en el aula. El objetivo principal del estudio es promover la educación inclusiva a través de la aplicación efectiva del DUA. Esta investigación cualitativa se apoya de la investigación-acción y emplea técnicas e instrumentos como diarios de campo, entrevistas, encuestas y de un análisis documental para obtener una comprensión profunda del contexto educativo y las prácticas inclusivas. Los principales hallazgos indican que la implementación del DUA facilita el desarrollo de habilidades cognitivas y sociales, mejorando la participación y el rendimiento de todos los estudiantes. Además, se observó que el DUA contribuye a la creación de un entorno escolar positivo y colaborativo, promoviendo una cultura de respeto y valoración de la diversidad.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3632
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFEB-EGB-265.pdfTexto completo20,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.