Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3636
Title: | Dimensión funcional para fortalecer la comprensión lectora en el sexto año del área de Lengua y Literatura: la experiencia de la biblioteca funcional. |
Authors: | Tacuri Cajilima, Pamela Alexandra Cabrera Paucar, Celena Mishell Villao Magallán, Lissette Jazmín |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mendoza Edurne, Blanca Carmona |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica |
Keywords: | Comprensión Lectora Dimensión Funcional Lengua y Literatura Reading Comprehension Functional Dimension Language and Literature |
Issue Date: | 23-Aug-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;269 |
Abstract: | The present research focuses on addressing reading comprehension in the context of the sixth grade of Basic Education, with the aim of strengthening it through a functional dimension. To this end, we designed a library as an educational intervention proposal, accompanied by an activity guide that includes a literary café, character journals, hidden treasure, and literary cinema. Our theoretical framework is grounded in the study of the subject at three levels: literal, inferential, and critical; the didactics of Language and Literature; the curriculum; and the functional approach for its enhancement. The methodological design encompasses a socio-critical paradigm with a qualitative approach, followed by an action-research method. The results show that the functional dimension enhances motivation, promotes reading habits, and contributes to the development of communicative and reflective skills. |
Description: | El presente trabajo de investigación se enfoca en el abordaje de la comprensión lectora en el contexto del sexto año de Educación Básica, con el objetivo de fortalecerla a través de una dimensión funcional. Para ello, diseñamos una biblioteca como propuesta de intervención educativa, acompañada de una guía de actividades, que incluye el café literario, el diario de personajes, el tesoro escondido y el cine literario. Nuestros ejes teóricos se enmarcan en el objeto de estudio en sus tres niveles: literal, inferencial y crítico; la didáctica de Lengua y Literatura; el currículo; y el enfoque funcional para su fortalecimiento. El diseño metodológico abarca un paradigma socio-crítico con enfoque cualitativo, seguido de un método de investigación-acción. Los resultados obtenidos muestran que la dimensión funcional potencia la motivación, promueve el hábito lector y contribuye en el desarrollo de habilidades comunicativas y reflexivas. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3636 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEB-EGB-269.pdf | Texto completo | 5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.