Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3647
Title: | Jardín ecológico para la conciencia ambiental en infantes del subnivel inicial 2 “A” del Centro de Educación Inicial Alonso Torres. |
Authors: | Lojano Puma, Jessenia Elizabeth Espinoza Cazhco, Ana Cecilia Mendoza Matute, María de los Ángeles |
metadata.dc.contributor.advisor: | Seade Mejía, Lucía Carolina |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | Ecología Niños Reciclaje Ecology Childrens Recycling |
Issue Date: | 21-Aug-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFEI;249 |
Abstract: | The present research, titled "Ecological Garden for Environmental Awareness in Infants of Sub-level Initial 2 'A' at the Alonso Torres Early Education Center," aims to stimulate environmental awareness regarding recycling within the teaching-learning process in the area of Relationships with the Natural and Cultural Environment. This is directed toward children aged 3 to 4 years in Sub-level Initial 2 'A' at CEI Alonso Torres. The methodology employed consists of a case study with a qualitative approach and an interpretative paradigm. Techniques and instruments used include interviews and a question guide applied to the classroom teacher, as well as participant observation along with field notes taken from 17 children aged 3 to 4 years. After analyzing and interpreting the collected data, a lack of environmental awareness was detected among the children. Consequently, an educational booklet was created with 10 activities inspired by Waldorf pedagogy, and input was sought from three experts to validate the proposal and review the coherence and wording of the activities, ensuring their alignment with the research. After completing the coding for the first, second, and third levels, the results yielded three pre-established categories (Understanding Environmental Problems in School, Environmental Awareness in Children, Teacher’s Environmental Commitment) and one emerging category (Recycling Practices in School). It is concluded that it is essential to instill environmental awareness from an early age, as doing so will help children grow with love, respect, and protection for the environment, ultimately making them agents of positive change for the planet. |
Description: | La presente investigación denominada Jardín ecológico para la conciencia ambiental en infantes del subnivel inicial 2 “A” del Centro de Educación Inicial Alonso Torres. Tiene como objetivo estimular la conciencia ambiental en el componente de reciclaje dentro del proceso de enseñanza - aprendizaje en el Ámbito Relaciones con el medio natural y cultural mediante un jardín ecológico dirigido a los infantes 3 a 4 años del subnivel inicial 2 “A” del CEI Alonso Torres. La metodología empleada consiste en un estudio de caso, con un enfoque cualitativo y un paradigma interpretativo. Se utilizaron técnicas e instrumentos como la entrevista, guía de preguntas que fue aplicada a la docente del aula y la observación participante junto con sus diarios de campo aplicados a 17 infantes de 3 a 4 años. Tras el análisis e interpretación de los datos obtenidos, se detectó una falta de conciencia ambiental en los niños, por lo que se creó una cartilla didáctica con 10 actividades inspiradas en la pedagogía de Waldorf en el que se consultó a 3 expertos para validar la propuesta y revisar la coherencia y redacción de las actividades, garantizando su alineación con la investigación. Después de completar con la codificación de primer, segundo y tercer nivel, dejo como resultado tres categorías preestablecidas (Comprensión de problemas ambientales en la escuela, Conciencia ambiental en el infante, Compromiso Ambiental del Docente) y una categoría emergente (Prácticas de reciclaje en la escuela). Se concluye que es esencial inculcar la conciencia ambiental desde temprana edad, pues, al hacerlo, crecerán con amor, respeto y protección hacia el medio ambiente, convirtiéndose en agentes de cambio positivo para el planeta. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3647 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEI-249.pdf | Texto completo | 1,14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.